Volkswagen vælger på alle hylder, når fremtidens motorteknologi skal udpeges. Chefen for Europas største bilkoncern, Martin Winterkorn, havde selv ordet, da Volkswagen på en vigtig motorkonference i Wien skulle pege på fremtidens motorteknologi.
Og den er særdeles alsidig på både mellem og lang sigt, understreger Winterkorn. Benzin, diesel, gas, el, hybrid og opladningshybrid vil eksistere side om side mange år frem.
Volkswagens teknologivalg er særlig interessant, fordi koncernen er så stor og har så store udviklingsressourcer, at den kan overkomme alle teknologier, den finder relevante.
Stort potentiale for benzin og diesel
Bilbossen pegede på, at forbrændingsmotoren stadig har stort potentiale.
- Siden 200 har vi reduceret brændstofforbruget på vore TDI- og TSI-motorer med mere end 30 procent. Jeg er overbevist om, at vi kan nå yderligere forbedringer på omkring 15 procent frem til 2020, sagde han.
Et af midlerne, som udviklingsafdelingerne nu er i gang med, er en ny generation dieselmotor. Den vil ved hjælp af bl.a. 3.000 bars tryk i indsprøjtningen kunne yde ca. 100 kW pr. liter slagvolumen. Det svarer til 136 hk pr. liter og vil f.eks. sige, at en 1,6 liters dieselmotor kunne få en ydelse på 218 hestekræfter.
Titrins DSG-gear
Et andet konkret projekt, han løftede sløret for, er en spændende ny gearkasse. Det er en dobbeltkoblingsgearkasse (hos VW som hedder DSG) med hele ti gear. De mange gear giver mulighed for at spare brændstof.Blandt alternative teknologier har særligt opladningshybrider et stort potentiale, mener Volkswagen. På mellemlang sigt kan disse elbiler med benzin- eller dieselmotor være meget interessante, fordi de byder på op til 50 kms kørsel på el og samtidig fuld anvendelighed.
Opladningshybrider kommer nu
Volkswagen-gruppens første opladningshybrider bliver Porsche Panamera og Audi A3 e-tron, der begge går i serieproduktion i år.
Senere kommer også VW Golf og mange andre modeller så som VW Passat, Audi A6 og Porsche Cayenne.
Men også en mere jordnær teknik skal fremmes, påpeger Martin Winterkorn.
Naturgas er en vigtig løsning
- Vi må gøre offentligheden mere opmærksom på fordelene ved naturgasmotorer, sagde han.
Et eksempel er den ny CNG-version af VW Up kaldet Eco Up. Den har et CO2-tal på kun 79 gram pr. km. Med biogas er tallet ca, som en elbil, der kører på vindmøllestrøm.
Se også: