I den kommende tid sættes skilte og informationstavler op i den nye gule parkeringszone i København. Den dækker Valby, ydre Østerbro og ydre Nørrebro.
Skiltene får en sort pose over sig, indtil de store betalingsområder træder i kraft d. 1 marts.
Det koster ni kr. i timen at parkere der dag og aften, mens nattaksten er to kr. i timen.
Beboere i området skal have beboerlicenser på samme måde som i kommunens øvrige tre betalingszoner, rød (Middelalderbyen), grøn (Kastellet, Vesterport, Christianshavn) og blå (brokvartererne, Amager).
FDM: Behov for parkeringsanlæg
Den nye zone er oprettet for at begrænse trængslen og få flere til at fravælge bilen til byen. Men en ny zone begrænser ikke trængsel, mener FDM.
– Når man udvider betalingszonen betragteligt og skaber restriktioner for parkering, så skubber man blot bilerne og dermed problemerne ud på den anden side af grænsen for den nye zone, mener afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.
Kommunen burde i stedet løse problemet ved at skabe flere muligheder for at parkere bilen.
– De mange parkerede biler på grænsen ved zonerne viser jo, at folk gerne vil sætte bilen og komme videre til centrum på anden vis. Derfor burde der i stedet etableres parker- og rejs-anlæg, hvor man kan sætte bilen og fortsætte med tog eller bus, siger Torben Lund Kudsk.
LÆS MERE: Parkeringsvagten har fire øjne på taget
Den dyre zone i indre by er blevet større
1. januar blev den dyre, røde zone udvidet, så den strækker sig fra middelalderbyen og til søerne.
I rød zone er timetaksten oppe på 35 kr. i timen om dagen, 13 kr. om aftenen og 5 kr. om natten.
I december blev der desuden indført mere fleksible licenszoner. Antallet af zoner inden for de forskellige farvezoner er reduceret fra 17 til 9, så bilister med beboerlicens kan bruge et væsentlig større område. Licensen koster mellem 100 kr. og 1.150 kr. om året afhængigt af bilens miljøbelastning