Privatleasing - Kan en førstegangsydelse på 20-60.000 kr. betale sig?

Den seneste trend inden for privatleasing er meget høje førstegangsydelser på op mod 50.000-60.000 kr. Det giver en lavere månedlig ydelse, som fanger øjet. Men der kan også være ulemper forbundet med den store udbetaling. 

En bilsælger viser et par rundt i en bilforhandler.
Bilist

Privatleasing hitter her i 2025, hvor hele fire ud af 10 private vælger løsningen i stedet for at købe bilen, og FDM forventer, at endnu flere vil vælge privatleasing i fremtiden. Det er der flere årsager til. Store prisfald på nye elbiler har f.eks. givet eksisterende bilejere udsigt til voldsomme værditab, og ved privatleasing kender man udgifterne på forhånd og slipper for en økonomisk lussing, når elbilen skal sælges igen. Og rigtig mange danskere vælger privatleasing for at se tiden an.

En ny tendens i år er indførslen af meget høje førstegangsydelser, hvor vi senest på MG 4 Luxury har set beløb på op til 60.000 kr. Det er næsten 30 procent af bilens nypris på 220.000 kr., og dermed markant over standardudbetalingen på 20 procent ved køb af ny bil. 

Førstegangsydelse

Det beløb man betaler ved starten af en leasingaftale.

– Man skal være opmærksom på, at en høj førstegangsydelse ikke bare påvirker totaløkonomien ved leasingaftalen. Hvis bilen eksempelvis bliver stjålet eller totalskadet, så mister man hele førstegangsydelsen efter det første år på de fleste leasingkontrakter. Så hvis ikke ens forsikringsselskab dækker tabet, kan man risikere et tab på 60.000 kr. allerede efter et års tid, siger FDMs forbrugerøkonom Ilyas Dogru. 

FDM anbefaler som udgangspunkt, at man vælger den laveste førstegangsydelse for at have så stor fleksibilitet som muligt. 

– Men forventer du et stabilt liv uden større ændringer som børn, flytning eller ændret kørselsbehov, og er du villig til at lease i hele leasingperiodens længde, kan du faktisk spare penge ved at vælge en høj førstegangsydelse, lyder Ilyas Dogrus råd.   

Stor forskel på besparelser 

På privatleasingmarkedet er der stor forskel på, hvor attraktive de forskellige tilbud er. Bedst er de kampagnetilbud, hvor et begrænset antal biler tilbydes til meget attraktive priser. Vi har bl.a. før sommerferien set tilbud fra Kia på EV3 og EV6, hvor der var besparelser på op mod 1.000 kr. om måneden ved at vælge den højeste førstegangsydelse.

Men på Kia's aktuelle EV3-tilbud er besparelsen kun godt 500 kr. om måneden, og der er tilsvarende besparelser på en VW ID.4, der p.t. er den mest populære leasingbil i Danmark. Samlet set sparer du 28.000 kr. over en fireårig aftale på en VW ID.4 ved at vælge en førstegangsydelse på 25.000 kr. i stedet for den laveste førstegangsydelse på 5.000 kr. 

Ser man på MG og Zeekr, der har lanceret kampagnepriser med både høje og lave leasingydelser, er besparelsen mellem 100 og 200 kr. om måneden i hele leasingperioden.

Hvor lang tid beholder du bilen? 

I gennemsnit beholder danske privatleasingkunder bilerne i 25 måneder, og det kan være afgørende for, om en høj førstegangsydelse kan betale sig. Jo højere førstegangsydelsen er, desto længere vil du typisk skulle have bilen, før det samlet set bliver billigere. På illustrationen herunder kan du se, hvornår det bliver billigere at vælge bilmærkets højeste leasingydelse for henholdsvis VW ID.4, Kia EV3 og MG 4. 

Skal jeg vælge 36 eller 48 måneder? 

P.t. er godt halvdelen af privatleasingaftaler på 48 måneder, hvor det tidligere oftest var aftaler på 36 måneder. Det skyldes, at leasingselskaberne gerne vil have et ekstra år til at få pengene ind på aftalen. Det giver nemlig mulighed for at lave en lavere månedlig ydelse, fordi de kan fordele værditabet over en længere periode. 

Som bilist kan det være en fordel at have en længere aftale, der giver en større fleksibilitet, og at du sjældnere skal aflevere en leasingbil og stå til regnskab for eventuelle skader på bilen. Typisk er den gennemsnitlige leasingydelse over hele perioden også lavere.

Er du fast indstillet på at privatlease, og forventer du at have bilen i hele aftaleperioden, vil lange aftaler med høj førstegangsydelse typisk være billigst. Men med en aftale på fire år er man tæt på, at det bedre kan svare sig at købe i stedet for at privatlease. Det skal man holde sig for øje, hvis man hovedsageligt går efter det billigste tilbud. 

Køb eller leasing? 

Det helt store spørgsmål er, om leasing kan betale sig. Typisk har leasing været dyrere end at købe en bil og beholde den over en længere årrække, hvor mod de bilister, som har købt bil og skiftet hvert trejde år, med fordel har kunnet vælge at privatlease i stedet. 

Det er svært at give entydige svar i et bilmarked, der er under så kraftig forandring, som vi oplever nu. Især blandt biler til under 300.000 kr. kommer der mange nye modeller på markedet, og samtidig oplever vi fortsat store prisnedsættelser, der rammer bilejere hårdt på værditab.

Så hvis du gerne vil eje bilen i fem år eller længere, skal du fortsat sammenholde privatleasing med køb. Det gør du ved at lave en beregning med samtlige omkostninger over leasingperioden og sætte kilometertallet på 15.000 km for at kunne lave en økonomisk sammenligning med følgende tommelfingerregel:

– Et privatleasingtilbud er attraktivt, hvis de samlede leasingydelser over en treårig periode udgør mellem 40-50 procent af nypris ved køb. Hvis aftalen er på 48 måneder, kan aftalen også være god hvis ydelserne udgør 55 til 60 procent af nyprisen, siger Ilyas Dogru.

Regneeksempel: 

Samlet leasingydelse over tre år og 45.000 km: 150.000 kr. 

Nypris ved køb: 300.000 kr. 

Beregnet procentsats: 150.000/300.000 = 0,50 svarende til 50 procent, så her vil privatleasing kunne betale sig. 

Har du brug for hjælp til privatleasing? 

Husk, at du som medlem af FDM kan få hjælp af juridiske rådgivere, som bl.a. kan gennemgå leasingkontrakten med dig, inden du skriver under.

Få rådgivning