DS5: fornyende fransk overklasse

Citroën overrasker med sin nye topmodel, DS5. Den bliver mindre end C5, men fyldt med luksus, avanceret udstyr og anderledes design.

Citroën DS5 har verdenspremiere i Shanghai, Kina.
Nyt om biler

Nu er Citroëns unikke projekt med en serie af semi-luksusbiler fuldført: Den store DS5 er nu præsenteret efter lanceringerne af DS3 og DS4. Der går dog et lille år, inden danskere kan købe den nye luksus- og designerbil.

DS5 har et nærmest stationcar-agtigt karrosseri. Shooting brake siger Citroën.
DS5 har et nærmest stationcar-agtigt karrosseri. Shooting brake siger Citroën.
DS5 overrasker ved at være en meget kompakt bil. Med en længde på 4,52 meter er den noget kortere end dagens C5, og også akselafstanden er væsentlig mindre. Til gengæld er den skulpturelle DS5 en bred og høj bil, 1,85 meter i højden og 1,51 meter i højden.

Inspireret af konceptbilen C-Sportlounge

Citroën DS5 vises i den helt færdige produktionsudgave med det samme. Salget begynder i Frankrig sidst på året.
Citroën DS5 vises i den helt færdige produktionsudgave med det samme. Salget begynder i Frankrig sidst på året.
DS5 er inspireret af konceptbilen C-Sportlounge, der blev præsenteret for snart seks år siden. Den gang var det svært at få at vide, hvad C-Sportlounge skulle blive til, og årsagen kan være, at Citroën ikke selv vidste det den gang.

Citroën beskriver DS5 som en type, der leder tankerne hen på shooting brake og gran tourismo. I virkeligheden ligner den nærmest en SUV.

Avanceret teknik

Konceptbilen C-Sportlounge fra 2005 minder i udpræget grad om DS5. Bemærk bl.a. den brede krom-klinge, der strækker sig fra forlygterne til sideruderne.
Konceptbilen C-Sportlounge fra 2005 minder i udpræget grad om DS5. Bemærk bl.a. den brede krom-klinge, der strækker sig fra forlygterne til sideruderne.
DS5 får en del avanceret teknologi. Bl.a. en intelligent traction control, som er en overbygning på ESC-systemet, en ny generation af advarsel mod utilsigtet vognbaneskift, automatisk op- og nedblænding, og så bliver den Citroëns første hybridbil.

Den såkaldte Hybrid4-teknik med en 163 hestes dieselmotor foran og en 37 hestes elmotor ved baghjulene. Tilsammen 200 hk, firehjulstræk og 27 km pr. liter.

Midterkonsollen her er fra en pyntet udstillingsmodel kaldet White Pearl, men bortset fra læder mm. er det det rigtige instrumentpanel.
Midterkonsollen her er fra en pyntet udstillingsmodel kaldet White Pearl, men bortset fra læder mm. er det det rigtige instrumentpanel.
DS5 kommer også med mere almindelige motorer: benzin med 155 og 200 hestekræfter samt diesel med 110 og 160 hk.

 

Se oversigten over Shanghai-nyhederne