Dagbladet Politiken kunne mandag d. 16. september fortælle, at biler aldrig har været billigere. Ja, faktisk er bilpriserne, ifølge avisen, halveret siden 1987.
Det er umiddelbart godt nyt. Ikke mindst for forbrugerne, som med årene altså har fået billigere biler. Bilerne kører tilmed væsentligt længere på literen i dag, og så er de frem for alt blevet meget mere sikre. Med andre ord får vi altså meget mere bil for pengene i dag, end vi gjorde i 1987. Alt andet havde da også været underligt, hele den teknologiske og produktionsmæssige udvikling taget i betragtning. Tænk bare på, hvad en computer eller mobiltelefon kunne for 26 år siden, og ikke mindst hvad de kostede!
Men betyder det så også, at bilerne er faldet til det halve i pris? Nej, ikke hvis man ser nærmere på avisens regnestykke. Her sammenlignes den næstdyreste Lada fra 1987 med den absolut billigste bil på markedet i dag – en Ford Ka i billigste udgave.
Små biler står for prisfaldet
Sammenligningen er uholdbar og fortæller reelt ikke noget om prisudviklingen over 26 år. Det er muligt, at den fortæller noget om prisudviklingen for den billigste bil på det danske marked – hvis man så også havde fundet den billigste bil fra 1987 – en Wartburg til 39.393 kr. Men uanset hvad, kan det på ingen måde siges at være repræsentativt for prisudviklingen for hele bilmarkedet.
Priserne på biler er dog faldet, når der også tages højde for inflationen. Ifølge Danmarks Statistik er forbrugerpriserne på personbiler siden år 2000 kun steget med 6,5 procent, mens det generelle prisindeks samtidig er steget med 29,7 procent. Nogle biler er imidlertid faldet procentvis langt mere i pris end andre. For mens en rummelig familiebil i mange tilfælde koster nogenlunde det samme i dag i faste priser som tidligere, er det specielt prisen på de små biler de seneste seks år, der er faldet meget – også i kroner og øre.
Hovedårsagen kan tilskrives den ændring i registreringsafgiften, politikerne i 2007 vedtog med det formål at gøre miljøvenlige biler billigere. Det har bl.a. gjort de små benzinøkonomiske biler relativt meget billigere i en grad, så de i dag tegner sig for 75 pct. af nybilssalget til forbrugerne.
Den glemte familiebil
Så vejen ind på bilmarkedet er de seneste år helt sikkert blevet billigere godt hjulpet af en politisk bestemt afgiftsændring. Det er også naturligt, hvis bilbeskatningen overhovedet skal afspejle bilens negative påvirkninger. For forureningen fra en moderne bil udgør i dag en brøkdel af en bil fra 1987, hvor der end ikke var krav om katalysatorer, og hvor over fire gange så mange blev dræbt i trafikken som i dag.
LÆS MERE: FDM mener: Glem ikke sikkerheden
I det perspektiv er det uforståeligt, at politikerne glemte familiebilen ved omlægningen i 2007, og bilisterne fortsat skal betale 43 milliarder kroner i skatter og afgifter om året. Derfor afventer FDM med spænding regeringens bebudede afgiftsomlægning, der forhåbentligt gør alle miljøvenlige og sikre biler - inklusiv familiebilerne - billigere.
Som forbrugere kan vi dog i mellemtiden glæde os over, at vi med Ladaen i fjern erindring, får meget mere bil for pengene.