Norge får verdens vildeste tunnel

Anlægget af en 27 km lang tunnel under havet i Vestnorge har fået grønt lys. Bilisterne kommer til at køre 400 meter under havoverfladen.

Tilslutningsanlægget under havet.
Trafik

Nordmændene går nu i gang med at slå deres egen rekorder i lange og dybe vejtunneler. Stortinget har givet den endelige godkendelse til at anlægge Rogfast-forbindelsen, der kommer til at bestå at ca. 31 km tunnel.

Det gigantiske anlæg skal skabe vejforbindelse langs det fjordfyldte norske vestkyst, så bilister og andre rejsende kan slippe for lange og til tider søsygefremkaldende sejlture.

Rogfast-tunnelen skal skabe fast forbindelse mellem Stavanger og Haugesund/Bergen.
Rogfast-tunnelen skal skabe fast forbindelse mellem Stavanger og Haugesund/Bergen.

Se film om det spektakulære projekt med at bygge broer og tunneler på tværs af fjordene (på norsk)

Vejforbindelse Stavanger-Bergen

Den nye tunnel skal forbinde Stavanger i syd med Haugesund lidt længere mod nord og mere betydningsfuldt også Bergen endnu længere oppe ad kysten.

Den knap 27 km lange tunnel går i en bue via den lille Kvitsøy, hvor der bliver frakørsel. 390 meter under havoverfladen er tunnelen på det dybeste sted.
Den knap 27 km lange tunnel går i en bue via den lille Kvitsøy, hvor der bliver frakørsel. 390 meter under havoverfladen er tunnelen på det dybeste sted.

SE OGSÅ: Norge indvier vej under vandet

Tunnelen bliver på mange måder vild og anderledes. Med 26,7 km for selve tunnelen bliver det verdens længste vejtunnel – en tand mere end den hidtil længste, der også ligger i Norge – den 24,5 km lange Lærdalstunnel.

Den planlagte Femernbælttunnel bliver ’kun’ 19 km.

390 meter under havoverfladen

I modsætning til andre lange tunneler i Norge får Rogfast to tunnelrør og fire spor.

Næsten 400 meter under havet kommer der et kryds i to etager - svarende til et almindelig tilslutningsanlæg til en dansk motorvej.
Næsten 400 meter under havet kommer der et kryds i to etager - svarende til et almindelig tilslutningsanlæg til en dansk motorvej.

Markant er også, at trafikanterne komme til at køre 390 meter under havoverfladen på det dybeste sted. Også det bliver verdensrekord.

Motorvejskryds på bunden

En spektakulær detalje er, at der kommer en fuld motorvejstilslutning ca. midt på strækningen. Det bliver verdens dybest beliggende vejkryds.

Tilslutningsanlægget bygges i to etager af sikkerhedsgrunde, og det skal skabe forbindelse til den lille Kvitsøy. Denne sidetunnel bliver fire km lang.

Ganske vist bor der kun godt 500 mennesker på øen, der er Norges mindste kommune, men stikarmen til øen gør det nemmere at komme af med de enorme mængder klippe, der skal sprænges bort. Endnu vigtigere er, at der skabes en flugtmulighed og adgang for redningskøretøjer midt på.

Indkørslen til tunnelen ligner andre norske tunneller, da tunnelportalen ligger langt inde på land. Man kører altså ikke ned i et sort hul.
Indkørslen til tunnelen ligner andre norske tunneller, da tunnelportalen ligger langt inde på land. Man kører altså ikke ned i et sort hul.

Fra øen skal der også sprænges to ventilationsrør med en diameter på ti meter ned til vejtunnelerne.

Klar i 2025/2026

Prisen for hele projektet, der også omfatter nye veje og mindre tunneler, forventes at blive 13,3 mia. d.kr. med dagens kurs. Tunnelen skal finansieres med bompenge fra bilisterne, men den norske stat har ved den endelige godkendelse omtrent fordoblet sit bidrag til godt fire mia. kr.

Det store ingeniørprojekt ventes at være klar til bilisterne i 2025 eller 2026.

SE OGSÅ: Grønt lys for Femerntunnel - med forbehold