Ejere af dieselbiler med den følsomme 1,6 dieselmotor kan risikere at løbe ind i problemer med motorens turbo i løbet af bilens levetid. Ofte er en del af årsagen til problemet sammen med en følsom motor et kørselsmønster med mange korte ture og tomgangskørsel med en kold motor. Bilens olie kan risikere at blive nedbrudt for hurtigt i motoren og bliver til olieslam, som tilstopper systemet. Det kan have den konsekvens, at blandt andet turboen går i stykker på grund af manglende smøring.
Minimer risiko
Du kan dog forsøge at minimere risikoen ved at skifte olie og oliefilter lidt oftere. Skifter du f.eks. olie for hver 15.000 km i stedet for ved 20.000 km, minimerer du risikoen for ophobning af olieslam i smøresystemet. Selv om udgiften til olie og filter bliver højere over tid, er det er trods alt billigere end en reparation eller udskiftning af motoren. Derudover er det vigtigt at bruge den korrekte olie og overholde bilens serviceintervaller – enten på dato eller kilometerstand, alt efter hvad du først når.
Ikke stor risiko
Uanset at der er mange problemer med denne motor, er der set i forhold til antallet af biler, der kører rundt med motoren, som udgangspunkt ikke stor risiko for at problemet opstår på størsteparten af disse biler. Det store problem er selvfølgelig, at oplever du at få en defekt turbo, er det en dyr reparation. Desuden opstår problemet som oftest først, når fabriksgarantien og reklamationsretten for længst er udløbet. Der er ikke belæg for generelt at fraråde køb af disse biler, men FDM råder til, at du søger information om bilen og kontakter FDM og får rådgivning inden et bilkøb. Køber du brugt bil, bør du fokusere på at få en garanti på bilen, mens købere af nye biler bør tegne en service- og reparationsaftale på bilen. Du skal også overveje, om dit kørselsmønster passer til en diesel- eller benzinmotor.
Kulance kan være en mulighed
Hvis du oplever at få problemer med turboen i din 1,6 dieselmotor, og garantien eller reklamationsretten på din bil ikke længere dækker, anbefaler FDM, at du går i dialog med dit værksted. Gør dem opmærksom på, at der er tale om et velkendt problem på denne type motor. Dit værksted eller importøren kan vise deres goodwill og hjælpe dig kulant. Det vil sige, at fx værkstedet vælger at dække regningen helt eller delvist, selv om du ikke er berettiget til det. Ofte vil et værksted stille som krav, at du har fået samtlige serviceeftersyn udført på deres værksteder.
Hvilke biler har denne motor
Bilmærker, der bruger denne dieselmotor, er: Peugeot, Citroën, Mazda, Suzuki, Mini, Fiat, Ford og Volvo.
Se denne liste med biler og årgange, der har denne motor
Spørg FDM
Hvis du som FDM-medlem har spørgsmål eller ønsker mere viden om netop din bil, er du velkommen til at kontakte FDMs rådgivning, hvor både juridiske og tekniske rådgivere kan hjælpe dig.
FDM anbefaler også:
Bilisternes rettigheder ikke gode nok