Motorvej med udsigt

Den nye del af motorvejen mellem Aarhus og Silkeborg hører til blandt de smukkeske i Danmark. Og så har den høj standard og er god ved dyrene.

Motorvejen mellem Låsby og Hårup går gennem kuperet terræn.
Trafik
Den nye motorvej begynder ved tilslutning Låsby - her set mod øst, mod Aarhus. Fotos: Torben Arent, FDM
Den nye motorvej begynder ved tilslutning Låsby - her set mod øst, mod Aarhus. Fotos: Torben Arent, FDM

Det gælder om at nyde turen, for hver km koster ca. 90 mio. kr. Men det er også en flot tur, den nye strækning mellem Aarhus og Silkeborg, som blev overgivet til bilister 1. december efter seks års planlægning og anlægsarbejde samt en investering på ca. én mia. kr.

Turen er hurtig overstået, for de 11 km mellem Låsby og Hårup må foregå med 130 km/t., hvilket også betyder, at trafikanterne sparer 2,5 mio. timer om året.

Arkitekttegnet

Den nye motorvej er flot set gennem bilernes forrude, fordi vejen går gennem kuperet terræn, hen over to ådale og langs flere mindre skovstrækninger. Hele strækningen mellem Låsby og Funder er designet af arkitektfirmaet Preben Skaarup Landskab.

Motorvejen går flere steder i dybe udgravninger. Skrænterne er op til otte meter høje.
Motorvejen går flere steder i dybe udgravninger. Skrænterne er op til otte meter høje.

Når man kommer fra Aarhus, begynder den nye del af ruten ved tilslutning Låsby med at gå gennem en lille skov, og stiger gennem terrænnet, så der kort efter er en pæn udsigt mod nord over landskabet og med kik ned til den gamle hovedvej.

Kort efter passerer man den store rasteplads Sønderskov, der i vestgående retning ligger flot op ad en skov. Til maj eller juni kan man holde pause her, men hverken købe mad eller brændstof.

Otte meter høje skrænter

Der er opsat dyrehegn på næsten hele strækningen. Der er dog et enkelt sted på 1.200 m, hvor der er risiko for, at rådyr og kronhjorte kommer ind på vejen.
Der er opsat dyrehegn på næsten hele strækningen. Der er dog et enkelt sted på 1.200 m, hvor der er risiko for, at rådyr og kronhjorte kommer ind på vejen.

Senere bugter vejen sig både op og ned og går gennem dybe udgravninger. Helt ned til otte meter under terræn kører man. Nogle steder er det dog lidt ”snyd”, for nogle af de høje skråninger på nordsiden er i virkeligheden støjvolde, som skærmer landbrugsejendomme, og desuden har været en bekvem måde at komme af med en masse overskudsjord på.

I alt er der flyttet 2,5 mio. kubikmeter jord, og til sidst er der lagt 250.000 ton asfalt ud.

To høje broer - med flagermus under

To broer på 130-150 meters længde kører man hen over – ca. 13 meter over dalen. Bilisterne ser det næppe, men ved den ene, Svinedal, er der en pæn trafik af flagermus under motorvejen. Derfor har det været nødvendigt at fælde de fleste træer under broen, så flagermusene kan beholde deres flyvekorridor.  

Her slutter turen indtil videre. Arbejdet med de sidste 16 km gennem Silkeborg er i fuld gang, og denne del ventes klar i eftersommeren 2016.
Her slutter turen indtil videre. Arbejdet med de sidste 16 km gennem Silkeborg er i fuld gang, og denne del ventes klar i eftersommeren 2016.

Turen slutter ved tilslutning Hårup, hvor man skal køre stejlt nedad for at komme fra motorvejen. For alle de, der skal videre mod Silkeborg, kan man dog fortsætte en km mere, inden en midlertidig vej leder trafikken ned til den gamle hovedvej, indtil motorvejen åbner hele vejen til Herning næste sommer.

Brede nødspor

Motorvejen har den højeste standard, der anlægges i Danmark i dag. Der er fuldt nødspor i højre side, og ind mod midterautoværnet er der ca. en meter asfalteret stribe, så det ikke er en katastrofe at overskride rumlestriben her. Der er også rumlestriber i højre side.

Flere steder er der paddehegn, så frøer m.fl. ikke forvilder sig ud på kørebanen.
Flere steder er der paddehegn, så frøer m.fl. ikke forvilder sig ud på kørebanen.

Autoværn ud mod rabatten findes på stort set hele vejen undtagen på steder med høje skråninger, hvilket der er på en stor del af strækningen.

Skulle bilister få motorstop eller køre galt, er der som på øvrige danske motorveje nødtelefoner for hver to km. Her på motorvejen er de af en ny type, der sender trådløst og får strøm fra solpaneler.  

Vildthegn holder bilister og hjorte adskilt

Der er også beskyttende vildthegn på næsten hele vejen, da der lever mange hjorte i området. De – og andet dyreliv – har tilmed fået seks faunapassager, hvor de sikkert kan krydse motorvejen.

Nødtelefonerne er af en ny, trådløs type. Strømmen kommer fra solpaneler.
Nødtelefonerne er af en ny, trådløs type. Strømmen kommer fra solpaneler.
Padder – det vil sige salamandre, frøer og tudser – bliver holdt væk fra den farlige asfalt med et særligt paddehegn.

Kunne en motorvej få stjerner eller hjerter, ville denne nye strækning Låsby-Hårup få fem ud af seks. Så prøv den! – det er gratis eller i hvert fald for længst betalt via ejerafgift og registreringsafgift.

 

SE OGSÅ: 11 km motorvej i julegave