Efter årsskiftet gør Euro NCAP sig klar til at hæve barren for bilers sikkerhedsniveau endnu en gang. Det sker, når det fælleseuropæiske crashtestsamarbejde skærper kravene til nye biler med det formål at få flere nye biler til at have et automatisk nødbremsessystem som standard.
Test af otte AEB-systemer
Euro NCAP er allerede i fuld gang de indledende øvelser. Således har man netop testet et udvalg af biler, der allerede i dag har de såkaldte Autonomous Emergency Breaking Systems - i daglig tale forkortet AEB. De automatiske nødbremsesystemer er bygget op omkring et kamera i bilens forrude, der selv kan aktivere bilens bremser, hvis man er ved at køre ind i bilen foran.
LÆS MERE: Se video og alle resultaterne fra Euro NCAPs test af AEB-systemer
Hver fjerde ulykke kan undgås
”Der arbejdes intensivt med udvikling af forskellige sikkerhedssystemer blandt bilproducenterne. AEB er næste skridt, og der er ingen tvivl om, at dette system vil få en enorm betydning for trafiksikkerheden. Undersøgelser af systemets effekt viser, at man med AEB i bilen kan reducere antallet af ulykker med op til 27 procent og mindske antallet af dræbte og tilskadekomne markant. Derfor er vi i FDM også glade for, at Euro NCAP fra 2014 medregner tilstedeværelsen af AEB, når de skal vurdere bilernes sikkerhed,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.
LÆS MERE: Nødbremser er godt - men ej lige gode
I alt otte forskellige biler er testet i kategorierne ’AEB City’, der fungerer ved lavere hastigheder, og ’AEB Inter-Urban’, som er de systemer, der fungerer ved højere hastigheder. I tre af testens otte biler dækker systemerne begge kategorier, mens de i de øvrige virker som enten City eller Inter-Urban.
Danske afgifter gør sikkerheden urimelig dyr
”Selvom det endnu er de færreste bilproducenter, der tilbyder AEB-systemer som standard eller ekstraudstyr, er der ingen tvivl om, at der er et stort sikkerhedsmæssigt potentiale i dem. Undersøgelser viser, at 90 procent af alle trafikuheld skyldes uopmærksomhed, eller at føreren er blevet distraheret. Det er også baggrunden for, at Euro NCAP igennem sine skærpede krav lægger yderligere pres på producenterne i forhold til at gøre AEB-systemer til en fast del af sikkerhedsudstyret i nye biler,” siger Søren W. Rasmussen.
LÆS MERE: Nødbremse redder mange liv
Han påpeger dog, at de automatiske nødbremser næppe helt ville kunne afværge alle sammenstød. Men alene det at de griber ind og selv bremser, vil reducere den hastighed, en bil ellers ville ramme med væsentligt. Det vil derfor være en naturlig følge af det nye sikkerhedsudstyrs effektivitet, at Danmark vælger at friholde dette sikkerhedsudstyr for den nuværende voldsomme beskatning på 180 procent.