Lille Jaguar står på spring

Verdenspremieren på Jaguar XE.
Nyt om biler

Det atletiske og det sportslige – tilsat komfort og avanceret sikkerhed - skal lokke mange nye kunder til Jaguar, der tager et stort skridt ved at springe ned i den kompakte prestigeklasse, hvor BMW 3 og co. regerer.

Jaguar XE har lang akselafstand og en strømlinet, coupé-agtig profil. Fotos: Jaguar
Jaguar XE har lang akselafstand og en strømlinet, coupé-agtig profil. Fotos: Jaguar
XE hedder den nye baghjulstrukne ’sportssedan’, der ikke bare er den første kompakte Jaguar siden X-Type, men også er en fuldstændig nyudvikling. Platform, motorer og elektronik er helt nyt og til dels udviklet sammen med en ny Land Rover-platform.

V6-motor genbruges

lt er dog ikke nyt, for den topmodel, Jaguar brugte til at lancere bilen med i London, bruger en gammel kending af en motor. Det er den sekscylindrede 3.0 benzinmotor med kompressor, som bl.a. kendes fra F-Type.

Denne XE S yder 340 hk, har et moment på 450 Nm og en 0-100-tid på 5,2 sekunder.

Jaguar XE er en klassisk sedan, omend med coupéagtig bagende. En stationcar og en SUV er også på vej.
Jaguar XE er en klassisk sedan, omend med coupéagtig bagende. En stationcar og en SUV er også på vej.

De øvrige motorer vil komme fra en helt ny motorfamilie kaldet Ingenium. Alle varianter – indtil videre – er firecylindrede på 2.0 liter, og der findes både benzin og diesel.

SE OGSÅ: Ingenium er Land Rovers lille mirakel

Op til 26 km pr. liter

Jaguar giver ingen detaljer om disse motorer ud over at en af dieselvarianterne får 163 hk/380 Nm og kan køre 26,3 km pr. liter ifølge normen. Det svarer til 99 g/km CO2. Alle de firecylindrede motorer kan kombineres med sekstrins manuel og ottetrins automatisk gearkasse.

Jaguar XE har lang motorhjelm, og kabinen er trukket tilbage.
Jaguar XE har lang motorhjelm, og kabinen er trukket tilbage.
Undervognen er ganske avanceret med dobbelt wishbone, mens forhjulsophængene er af en type, som Jaguar kalder integral link og skulle være god til at sørge for stivhed både på langs og på tværs.

XE gør kraftigt brug af aluminium og er den letteste, stiveste og mest aerodynamiske Jaguar-sedan nogensinde. Bilen har den laveste luftmodstandskoefficient for en Jaguar, 0,26.

Elektrisk servostyring

Den er også første Jaguar med elektrisk servostyring. Jaguar-ledelsen skulle nærmest synke en ekstra gang, da det skulle siges.

Også Jaguar tilbyder nu en stor trykfølsom skærm.
Også Jaguar tilbyder nu en stor trykfølsom skærm.
- Elektrisk servostyring giver fremragende potentiale for finjusteringer og bedre energieffektivitet end traditionelle hydrauliske systemer, men Jaguars ingeniører har ikke anset teknologien for at være tilstrækkeligt moden – før nu, lyder det.

Mange nye sikkerhedssystemer

Jaguar tager med den nye platform et tigerspring, når det gælder sikkerhedssystemer. Et af dem, med det meget fine navn ’All Surface Progress Control’, ser ud til at være en ny blanding af fartpilot og antiudskridningssystem.

Mellem 3,6 og 30 km/t. sørger det for gennem præcis styring af bremsesystemet og transmissionen at levere optimalt vejgreb under meget glatte forhold, uden at bilen skrider ud, og uden at føreren betjener pedalerne.

XE fås med et forbedret headup-display, mens et nyt stereokamera er øjnene i bilens nødbremsesystem og skulle give meget præcise målinger af hastighed og afstand til genstande forude.

Kamera holder øje med trafikken

Stereokameraet kan også genkende vejskilte og advare, hvis man kommer ud af vognbanen. Andre systemer er adaptiv fartpilot, advarsel mod biler i den blinde vinkel, advarsel mod biler bagude og halvautomatisk parallel og vinkelret parkering.

Jaguar XE skal byges på Jaguar Land Rovers fabrik i Solihull, hvor et nyt anlæg er bygget til formålet. Fabrikken er en del af en investering på 14 mia. kr.