Det er rigtigt godt for trafiksikkerheden, at biler har automatisk nødbremse – også selv om det blot er den mest simple udgave, der virker op til 30 eller 50 km/t.
Næsten fire ud af ti bagendepåkørsler undgås, viser en grundig undersøgelse baseret på trafikulykker – og ”udeblevne” trafikulykker – i fire europæiske lande samt Australien.
Undersøgelsen, igangsat af sikkerhedsorganisationen Euro NCAP og den tilsvarende organisation i Australien/Asien, siger ikke noget om, hvad det betyder for reduktion i antal tilskadekomne og eventuelt dræbte.
Denne type bagendepåkørsel er ret almindelig, især i områder med tæt trafik.
Se med når FDM tester automatisk nødbremse
38 procent færre bagendekollissioner
Undersøgelsen “Effectiveness Of Low Speed Autonomous Emergency Braking In Real-World Rear-End Crashes” dokumenterer, at biler med automatisk nødbremse har en reduktion i denne type ulykke med 38 procent.
Der er ingen markant forskel på effekten i byområder (fartgrænse under 60 km/t.) og i mere landlige omgivelser (fartgrænse over 60 km/t.).
Mange nye biler har udstyret
En hastigt stigende andel af nye biler i Danmark har denne type lavhastigheds-nødbremse som enten ekstraudstyr eller standard.
Volvo har haft ”City Safety” som standard i en del år, men selv de billige mikrobiler VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii, har udstyret i alle udgaver.
Udbredelsen fremmes nu af, at sikkerhedsudstyret giver afgørende point i Euro NCAPs sikkerhedsvurdering.
Se endnu en test af automatisk nødbremse
Avanceret udgave redder mange liv
Det er mere end fire år siden, at det svenske forsikringsselskab Folksam påviste, at den mere avancerede nødbremse, der virker ved høj hastighed, giver en markant forbedring af sikkerheden.
Udstyret kan forhindre 20 procent af alvorlige personskader ved kollisionsulykker, og ved bagendepåkørsler kan det reducere antal alvorlige piskesmældslæsioner med 30 procent.
SE OGSÅ: Nødbremse redder mange liv
Det er det svenske Trafikverket, der har været tovholder på den nye undersøgelse.