Volvo har bebudet, at det nu er slut med motorer med mere end fire cylindre. Dermed er det farvel til de kendte fem- og sekscylindrede motorer, som mange af Volvos modeller hidtil har kunnet fås med.
![De første tre motorer i den firecylindrede motorfamilie bliver introduceret til efteråret. De omfatter to benzinmotorer og en enkelt dieselmotor.](/sites/default/files/d6images/volvo-4-cyl-diesel.jpg)
Volvo siger ikke et ord om, hvor stor motorerne er i slagvolumen. Men en hybrid-udgave, som Volvo viste for et år siden i Kina, var på 2,0 liter.
Benzinmotorerne får alle turbolader, og de mest kraftfulde får desuden også en kompressor. I dieseludgaverne er det helt ny indsprøjtningsteknik, der med op til 2.500 bar sørger for en yderst kraftig effekt.
Mere end 300 hk og mulighed for eldrift
De nye motorer kommer til at spænde over et stort register målt i antallet af hestekræfter. Den mindste benzinmotor vil yde 140 hk, mens den mest kraftige vil levere over 300 hk. På dieselsiden begynder ydelsen ved 120 hk, og her vil topudgaven levere 230 hk.
![Dieselmotorerne er forsynet med "i-Art teknologi". Hver indsprøjtningsdyse har en lille computer foroven, som overvåger indsprøjtningstrykket. På basis af denne information justerer i-Art brændstofmængden løbende.](/sites/default/files/d6images/volvo-indsproetning.jpg)
Tre Drive-E-motorer
I begyndelsen bliver det de fornyede udgaver af S60, V60 og XC60, der får de tre første motorer fra den nye motorfamilie. Med benzindrift er det enten T6 med 306 hk eller T5 med 245 hk, og med dieseldrift er det indtil videre kun D4 med 181 hk, der er på programmet. T5 og D4 kan også fås til de nye Volvo V70, XC70 og S80.
En ny, ottetrins automatgearkasse og en ny sekstrins manuel gearkasse kommer også på programmet sammen med de nye motorer.
Udviklet af Volvo i Sverige
Den nye motorfamilie er udviklet af Volvo selv. Hidtil har man benyttet motorer fra både Ford og Peugeot/Citroën, men med de nye motorfamilier, står Volvo selv for udvikling og produktion, idet de bliver bygget på Volvos motorfabrik i Skövde.
Volvo er overbevist om, at fokus på firecylindrede motorer er den rette vej at gå, når man ønsker at levere den eftertragtede blanding af ydelse, køreegenskaber og brændstoføkonomi.
Ydelse har intet med størrelse at gøre
- Ydelsen, man får fra en motor, har intet med dens størrelse at gøre; det handler om den gennemstrømmende luftmængde. Man kan sagtens gøre en motor mere effektiv, selv om man gør den mindre. Så hvis man kan få større luftflow gennem en mindre motor, får man samme ydelse, men højere effektivitet, forklarer Derek Crabb, der er chef for Volvo Cars motorudvikling.
Han tilføjer:
- Da jeg arbejdede med Formel 1-motorer, producerede vi 1,5 liter turbomotorer, der ydede over 900 hk. Og vores nye Volvo Drive-E motorer er faktisk allerede testet på en racerbane. Den motor, vi anvendte i Volvos WTCC-bil i 2011, var en prototype til den nye motorgeneration, og i sidste løb satte vi banerekord.
Se også: Voldsom benzinmotor gør Volvo grøn