Det er ikke altid, bommen går op ved Storebælt, selv om man har en Brobizz i forruden.
Enten er det tilknyttede betalingskort udløbet, eller også er der ikke mere strøm på Brobizz’en. Derfor må
trafikassistenterne ind i mellem hjælpe kunder gennem anlægget, fordi bommen ikke åbner.
For at hjælpe med 'døde' Brobizzer, har A/S Storebælt og Brobizz A/S indført en ny service.
Fire bip, hvis batteriet er dødt
- Fremover vil trafikanter, som har en inaktiv Brobizz, høre fire bip, inden de kører ind i tragtområdet ved betalingsanlægget, forklarer Palle Nygaard, driftsleder i Storebælts betalingsanlæg.
Bippene betyder, at bilisterne skal køre i manuel bane, hvor de kan få hjælp med det samme. Er batteriet løbet tør, kan man få en ny Brobizz. På den måde undgår bilisterne at ”sidde fast” i de automatiske baner, og Storebælt slipper for, at baner er blokeret.
40.000 Bizzer skal skiftes
Flere end 250.000 danskere får nyt betalingskort i 2016, og flere end 40.000 Brobizz står til at skulle udskiftes på grund af batteriets levetid.
Udstyret, som opfanger en inaktiv Brobizz, er sat op på portalen ved sidste frakørsel inden Storebælt på Sjællandssiden. Derfor vil trafikanterne kunne møde de fire bip både på udturen og hjemturen, afhængigt af, hvor rejsen begynder.
SE OGSÅ: Kludder med Brobizz bremser bilister