Det gik ellers så godt med det yderst komplicerede arbejde med at bygge Nordhavnsvej mellem Helsingørmotorvejen og Københavns Nordhavn. I stedet for at åbne i december 2015, kunne den 2,3 mia. kr. dyre vej nok være klar i august næste år.
Den gode meddelelse gav projektchef for Nordhavnsvej, Anne Kongsfelt, til Motor i april.
LÆS OGSÅ: Københavnertunnel bliver klar før tid

Åbning udskydes ca. halvandet år
Der er bare én hage ved den plan: Det bliver nødvendigt i omkring halvandet år at ombygge den endnu ufærdige vej i den østlige ende, så den senere kan sluttes til den næste tunnel.

Et særligt kammer for enden af den første tunnel betyder ganske vist, at det ikke er nødvendigt at nedrive den store teknikbygning, som huser overvågning, vand, ventilation brandslukning mm.
Den nye bund skal hakkes op
Men der hvor vejen nu stiger op fra tunnelen ved Svanemøllebugten, bliver det nødvendigt at slå hul i bunden af den helt nye rampe og grave vejen ned, så den gennemgående del af vejen forbliver langt nede og derved senere kan fortsætte direkte over i den næste tunnel.
Samtidig skal der anlægges en opkørsel og en nedkørsel, som de næste mange år vil fungere som vejens afslutning, og – når den næste tunnel er anlagt – fungere som lokal til- og frakørsel.

- Det er nu alligevel en god beslutning at fremtidssikre vejen nu. Det er bedre end at skulle lukke vejen i to år, efter at den var taget i brug. Og desuden bliver det samlet set billigere.
Lukning har ikke været fremme før
Ingen politikere eller embedsmænd har tidligere afsløret, at det ville være nødvendigt at lukke Nordhavnsvej, når den engang skulle forlænges.
Tværtimod sagde direktør for planlægning og udvikling i Københavns Kommune, Anne Skovbro, 21. januar til Ingeniøren:

Hun tilføjer, at Nordhavnsvej er fremtidssikret, så man ikke behøver at lukke den helt for det tilfælde, at anlægsarbejdet skulle fortsætte ud i Nordhavn.
Ingen dato på forlængelse
Der er ingen tidshorisont på anden etape. Kun hedder det i den politiske aftale, at det vil ske i takt med udbygningen af Nordhavnen.
Anden etape af havnetunnelen kan evt. endnu senere fortsættes i en ca. 12 km lang nord-sydgående tunnel, der vil fungere som en østlig omfartsvej til København.