Københavnsk trafikåre forsinkes halvandet år

Det bliver ikke til august 2015, men tidligst i slutningen af 2016, at den vigtige Nordhavnsvej i det nordlige København bliver klar til bilisterne. "Fremtidssikringen" var ikke sikret mod fremtiden.

Trafik

Det gik ellers så godt med det yderst komplicerede arbejde med at bygge Nordhavnsvej mellem Helsingørmotorvejen og Københavns Nordhavn. I stedet for at åbne i december 2015, kunne den 2,3 mia. kr. dyre vej nok være klar i august næste år.

Den gode meddelelse gav projektchef for Nordhavnsvej, Anne Kongsfelt, til Motor i april.

LÆS OGSÅ: Københavnertunnel bliver klar før tid

Den nye Nordhavnsvej inkl. tunnel, der skulle åbne til august 2015. Vejen skal på et tidspunkt forlænges mod øst (højre) under vandet.
Den nye Nordhavnsvej inkl. tunnel, der skulle åbne til august 2015. Vejen skal på et tidspunkt forlænges mod øst (højre) under vandet.
Men siden er der kommet nye signaler fra Københavns Rådhus. Den 1,6 km lange vej skal i en overskuelig fremtid forlænges med en tunnel under Svanemøllebugten, så vejen kan opfylde sit oprindelige formål: at skabe en højklasset forbindelse til Nordhavnen, som er Københavns store byudviklingsområde.

Åbning udskydes ca. halvandet år

Der er bare én hage ved den plan: Det bliver nødvendigt i omkring halvandet år at ombygge den endnu ufærdige vej i den østlige ende, så den senere kan sluttes til den næste tunnel.

Her i den østlige ende af den næsten færdige tunnel er der forberedt til en underjordisk frakørsel. Men det er ikke nok til at forhindre, at der skal bygges så meget om nu, at åbningen udskydes i halvandet år.
Her i den østlige ende af den næsten færdige tunnel er der forberedt til en underjordisk frakørsel. Men det er ikke nok til at forhindre, at der skal bygges så meget om nu, at åbningen udskydes i halvandet år.
Selv om Nordhavnsvej, som går delvis i tunnel, her var ”fremtidssikret” til at kunne forlænges, viser det sig nu at være en sandhed med meget store modifikationer.

Et særligt kammer for enden af den første tunnel betyder ganske vist, at det ikke er nødvendigt at nedrive den store teknikbygning, som huser overvågning, vand, ventilation brandslukning mm.

Den nye bund skal hakkes op

Men der hvor vejen nu stiger op fra tunnelen ved Svanemøllebugten, bliver det nødvendigt at slå hul i bunden af den helt nye rampe og grave vejen ned, så den gennemgående del af vejen forbliver langt nede og derved senere kan fortsætte direkte over i den næste tunnel.

Samtidig skal der anlægges en opkørsel og en nedkørsel, som de næste mange år vil fungere som vejens afslutning, og – når den næste tunnel er anlagt – fungere som lokal til- og frakørsel.

Sådan var det meningen, at den østlige afslutning af Nordhavnsvej skulle se ud. Den firesporede vej kommer op af tunnelen, drejer mod syd (nedad) og fortsætter langs Købennhavns Havn.
Sådan var det meningen, at den østlige afslutning af Nordhavnsvej skulle se ud. Den firesporede vej kommer op af tunnelen, drejer mod syd (nedad) og fortsætter langs Købennhavns Havn.
- Det er da sindssygt ærgerligt, når vi nu var næsten et halvt år foran planen, siger projektchef Anne Kongsfelt, men tilføjer i samme åndedrag:

- Det er nu alligevel en god beslutning at fremtidssikre vejen nu. Det er bedre end at skulle lukke vejen i to år, efter at den var taget i brug. Og desuden bliver det samlet set billigere.

Lukning har ikke været fremme før

Ingen politikere eller embedsmænd har tidligere afsløret, at det ville være nødvendigt at lukke Nordhavnsvej, når den engang skulle forlænges.

Tværtimod sagde direktør for planlægning og udvikling i Københavns Kommune, Anne Skovbro, 21. januar til Ingeniøren:

Sådan bliver den østlige ende i stedet for ifølge de første, hastigt lavede tegninger. Selve Nordhavnsvej ligger her 100 procent under jorden og er ikke synlig her. Nederst i det grønne kommer frakørslen op, og øverst i det grønne går tilkørselsrampen ned. Midt i det hele går en lokalvej, der nu også flyttes.
Sådan bliver den østlige ende i stedet for ifølge de første, hastigt lavede tegninger. Selve Nordhavnsvej ligger her 100 procent under jorden og er ikke synlig her. Nederst i det grønne kommer frakørslen op, og øverst i det grønne går tilkørselsrampen ned. Midt i det hele går en lokalvej, der nu også flyttes.
- Nordhavnsvej-projektet står færdigt i 2015. Men man behøver jo ikke at vente på, at det er færdigt, før man kan gå i gang med Nordhavnstunnelen, og tilføjede:

Hun tilføjer, at Nordhavnsvej er fremtidssikret, så man ikke behøver at lukke den helt for det tilfælde, at anlægsarbejdet skulle fortsætte ud i Nordhavn.

Ingen dato på forlængelse

Der er ingen tidshorisont på anden etape. Kun hedder det i den politiske aftale, at det vil ske i takt med udbygningen af Nordhavnen.

Anden etape af havnetunnelen kan evt. endnu senere fortsættes i en ca. 12 km lang nord-sydgående tunnel, der vil fungere som en østlig omfartsvej til København.