Københavnsk flaskehals skal fjernes – igen

Der nu både en plan for og penge til at mindske den daglige forstoppelse i krydset mellem Helsingørmotorvejen og Motorring 3. En ombygning for to år siden til 150 mio. har kun hjulpet lidt.

Flaskehalsen skaber dagligt lange køer på Helsingørmotorvejen.
Trafik

Både morgen og eftermiddag strækker køen sig langt bagud på Helsingørmotorvejens midterste spor med farlige situationer til følge, når bilister i nordlig retning skal dreje af til Motorring 3.

De to motorveje, der mødes i motorvejskryds Kgs. Lyngby, har aldrig haft direkte forbindelse i den nævnte retning, før en ombygning med et budget på 150 mio. kr. i 2012 rådede bod på den mange årtier gamle synd.

LÆS OGSÅ: Trut og sakseklip åbner 0,8 km motorvej

Kuren virkede ikke

Den såkaldte Vintappersnegl blev taget i brug for to år siden, men har ikke løst problemet. Problemet ligger før 270-grader rampen, og det søges nu løst ved et ekstra spor.
Den såkaldte Vintappersnegl blev taget i brug for to år siden, men har ikke løst problemet. Problemet ligger før 270-grader rampen, og det søges nu løst ved et ekstra spor.
Men kuren virkede ikke godt. Vejdirektoratet må have regnet forkert eller fejlbedømt trafikken, for den trafikfarlige kø på Helsingørmotorvejen er stadig markant.

Men nu prøver politikerne og Vejdirektoratet én gang til.

Som del af det nye trafikforlig er der afsat 5,2 mio. kr. til en udbedring.

"Problemet kan løses"

”Med projektet etableres to kørespor på strækningen fra Lyngby Omfartsvej til Vintapperrampen, hvorved de nuværende køproblemer på strækningen kan løses,” lyder det optimistisk i den officielle opsummering.
.
Den to år gamle forbindelse mellem de to motorveje har ikke i sig selv motorvejsstatus, men udgøres af en lokalvej med flere indfletninger og to sideveje, bl.a. til en genbrugsstation med en del trailertrafik.

Der er endnu ingen tidsplan for ombygningen.