Lavere fart på motorvejen er kun en halvgrøn løsning

Billigere energirigtige biler er løsningen, hvis Danmark for alvor vil spare på energien. Ikke lavere fartgrænser. Den største gevinst kan dog hentes ved at ændre kørestil.

FDM Mener

Et lettere tryk på speederen kan være godt for både husholdningens og det globale CO2-regnskab. Faktisk kan man skære op mod 20 pct. af brændstofforbruget af ved at sænke farten fra 130 km/t til 110 km/t på motorvejen. Et regnestykke, der har fået flere politikere og organisationer til at kræve lavere hastighedsgrænser.

FDM mener imidlertid ikke, at lavere hastighedsgrænser er løsningen. De skal i stedet fastlægges ud fra hensyn til sikkerhed og fremkommelighed.

”Det er korrekt, at man kan skære op mod 20 pct. af sit brændstofforbrug ved at sænke farten fra 130 km/t til 110 km/t, men i FDM mener vi ikke, at det er vejen frem med en lovændring. For det første er det ikke et lovkrav, at man skal køre 130 km/t, bare fordi det er tilladt. For det andet mener vi, hastighedsgrænserne først og fremmest bør handler om hensynet til færdselssikkerheden,” siger politisk chefkonsulent i FDM, Torben Lund Kudsk.

Gamle danske biler er ikke energieffektive

Han peger på, at miljø- og energiproblematikken bør håndteres ad teknologiens vej, og her betyder de høje danske registreringsafgifter, at Danmark har Europas ældste og dermed mindst energieffektive bilpark.

”Der er sket meget indenfor udviklingen af motorer de senere år, og mange nye biler kører i dag snildt 20-25 kilometer på en liter. Til sammenligning er de danske biler i gennemsnit godt ni år gamle, og det betyder, at bilparken samlet set ikke kører mere end 13-15 km/l i snit. Var der hold i de politiske ønsker om for alvor at få en grønnere bilpark, kunne man begynde med at sænke og omlægge afgifterne, så folk faktisk fik råd til at købe nogle mere miljøvenlige og i øvrigt også sikrere biler,” siger Torben Lund Kudsk.

Lær at køre økonomisk

At sænke farten er dog langt fra den eneste måde, man kan strække de dyre dråber på. Faktisk kan man gøre både sin pengepung og miljøet en langt større tjeneste ved at lære at køre sin bil bedre, siger instruktør på FDM Sjællandsringen, Søren Holten Jacobsen.

”Den helt store gevinst hentes ikke ved at sænke farten på motorvejen, men i det daglige kørselsmønster. Mange kunne ved at ændre småting i deres kørsel køre 10-20 pct. længere på en liter ved f.eks. at lære at bremse med motoren, køre i det rigtige gear og accelerere på den rigtige måde. Mere skal der næsten ikke til, og det overrasker de fleste,” siger Søren Holten Jacobsen, der underviser på Kør Grønt-kurserne på FDM Sjællandsringen.

Kurser om økonomisk køreteknik

Sådan sparer du på benzinen