Koreanske mærker har forsøgt sig adskillige gange i den europæiske firmabilsklasse - og er snublet hver gang.
Men nu ser Hyundai ud til at have fundet recepten med i40, Kia Optima ser også interessant ud, og måske kan også Chevrolet - der set fra Europa er et koreansk mærke - gøre sig gældende.Malibu debuterer i Shanghai
Chevrolet har i Shanghai netop holdt verdenspremiere på en ny jobklassebil kaldet Malibu - samme navn som bilen også hidtil har båret i USA.
I Europa har modellen heddet Epica, men det navn ser ud til at forsvinde. Der knytter sig ingen stolt tradition til det navn, og bilen har været nærmest usælgelig i Vesteuropa. I Danmark blev der solgt 59 styks i 2010.
Den nye Malibu ser nydelig ud som den vises på den kinesiske udstilling, men meget naturligt i forhold til det kinesiske (og amerikanske) marked vises bilen kun som sedan. En stationcar vil være altafgørende, hvis mærket vil gøre sig gældende i Vesteuropa.Opel Insignia
Malibu er stor bil i forhold til sin klasse. Bilen er baseret på General Motors Epsilon II-platform, hvilket vil sige Opel Insignia. Akselafstanden på 2,74 meter er den samme.
Det er ellers småt med faktuelle oplysninger. Om motorerne kan man stort set kun læse, at der kommer fire- og sekscylindrede motorer. En af dem kan køre på gas. Diesel nævnes ikke.
Om denne nye Malibu kommer til Vesteuropa og Danmark har Chevrolet indtil videre intet sagt om. Kun at bilen vil blive markedsført på seks kontinenter.
Den danske importør forventer at få en Malibu i programmet i løbet af 2012, men ikke om bilen svarer til den, der nu er præsenteret i Kina.
Se oversigten over Shanghai-nyhederne