New Beetle er blevet til The Beetle. Efter 13 år med første generation af den moderne Beetle, har VW lanceret en helt ny og ganske anderledes model, der dog på lang afstand kan kendes som Boblen.

Tættere på originalen
VW mener selv, at The Beetle ligger designmæssigt tættere på originalen end New Beetle. Ubestrideligt er det, at livsstilbilen har droppet den meget katedral-agtige facon med rundbuestilen udvendig og meget højt til loftet. Motorhjelmen er længere og forruden skråner mere.
Platformen er nu den såkaldte A5 fra Golf 5 og 6, mens den gamle Beetle var bygget på Golf 4-teknik. Akselafstanden er dermed øget fire cm.

Meget længere og bredere
Ved at gøre bilen meget længere (plus 15 cm), meget bredere (plus 8 cm) og lidt lavere (minus 1 cm), fremtræder bilen mere dynamisk og med kant. Mere maskulint, knap så tuttenuttet. The Beetle er ikke hippie, siger VW.
Det kan måske forklare, hvorfor Motor leder forgæves efter den lille blomstervase på instrumentbrættet, som var en meget omtalt gimmick på New Beetle.
Finere kabine
I kabinen kan man konstatere, at rattet virker usædvanlig stort, og at materialerne har fået et ordentligt løft, som det gælder de øvrige nye VW-modeller.

Motors inspektion af bagagerummet bliver afbrudt af Volkswagens designdirektør, Walter de Silva, der har valgt selv at være tilstede ved præsentationen i Shanghai og lige skal vise nogle designelementer for gæster, der er vigtigere end Motors udsendte.
Dansk lancering udskudt
Men ifølge papirerne er bagagerummet nu på 310 liter – det er meget mere end de 209 liter i den nuværende.
Motorprogrammet bliver kendte varer fra VW-hylderne. I Europa bliver den mest økonomiske variant en 1.6 diesel, der kører 23,2 km pr. liter.
Dansk lancering er udskudt til oktober-november.
Se oversigten over Shanghai-nyhederne