Beetlen bobler på ny

En ny generation af den moderne Folkevognsboble dropper tilnavnet ”New”, og så er den vokset betragteligt i størrelse og har fået mere kant i designet. Blomstervasen er væk. Det er slut med hippie-stilen.

VW The Beetle blev først præsenteret i Shanghai i Kina.
Nyt om biler

New Beetle er blevet til The Beetle. Efter 13 år med første generation af den moderne Beetle, har VW lanceret en helt ny og ganske anderledes model, der dog på lang afstand kan kendes som Boblen.

Den nye Boble er blevet lidt lavere og har fået et mere fladt tag.
Den nye Boble er blevet lidt lavere og har fået et mere fladt tag.
VW holdt premiere på den nye Beetle på tre kontinenter på næsten samme tid: Shanghai, Berlin og New York – for at markere bilens kosmopolitiske islæt, som det hedder.

Tættere på originalen

VW mener selv, at The Beetle ligger designmæssigt tættere på originalen end New Beetle. Ubestrideligt er det, at livsstilbilen har droppet den meget katedral-agtige facon med rundbuestilen udvendig og meget højt til loftet. Motorhjelmen er længere og forruden skråner mere.

Platformen er nu den såkaldte A5 fra Golf 5 og 6, mens den gamle Beetle var bygget på Golf 4-teknik. Akselafstanden er dermed øget fire cm.

Især bagtil virker Beetle meget fornyet - og samtidig er den kommet tættere på ur-Beetlens design.
Især bagtil virker Beetle meget fornyet - og samtidig er den kommet tættere på ur-Beetlens design.

Meget længere og bredere

Ved at gøre bilen meget længere (plus 15 cm), meget bredere (plus 8 cm) og lidt lavere (minus 1 cm), fremtræder bilen mere dynamisk og med kant. Mere maskulint, knap så tuttenuttet. The Beetle er ikke hippie, siger VW.

Det kan måske forklare, hvorfor Motor leder forgæves efter den lille blomstervase på instrumentbrættet, som var en meget omtalt gimmick på New Beetle.

Finere kabine

I kabinen kan man konstatere, at rattet virker usædvanlig stort, og at materialerne har fået et ordentligt løft, som det gælder de øvrige nye VW-modeller.

Så fin kan kabinen blive i topudstyrede udgaver. Blomstervasen er væk!
Så fin kan kabinen blive i topudstyrede udgaver. Blomstervasen er væk!
Føreren sidder mere normalt i bilen i The Beetle. I den nuværende model virker det lidt aparte udefra, for det ser ud som om, føreren halvvejs sidder på bagsædet. Deromme er der nu lidt bedre plads.

Motors inspektion af bagagerummet bliver afbrudt af Volkswagens designdirektør, Walter de Silva, der har valgt selv at være tilstede ved præsentationen i Shanghai og lige skal vise nogle designelementer for gæster, der er vigtigere end Motors udsendte.

Dansk lancering udskudt

Men ifølge papirerne er bagagerummet nu på 310 liter – det er meget mere end de 209 liter i den nuværende.

Motorprogrammet bliver kendte varer fra VW-hylderne. I Europa bliver den mest økonomiske variant en 1.6 diesel, der kører 23,2 km pr. liter.

Dansk lancering er udskudt til oktober-november.

 

Se oversigten over Shanghai-nyhederne