Nye afgiftsregler for demo- og leasingbiler

FDM er tilfredse med, at forskelsbehandlingen med de nye afgiftsregler ophører, og markedet nu bliver mere gennemskueligt for forbrugeren. Men FDM så gerne, at ændringerne havde været en del af en grundlæggende ændring af bilafgifterne.

FDM Mener

Der blev 28. februar fremlagt forslag om ændring af bilafgiftsreglerne, der først og fremmest har betydning for demo- og leasingbiler. Selvom der kan gå nogen tid, før lovforslaget vedtages i Folketinget, vil ændringerne af reglerne få virkning for kontrakter indgået fra og med i dag den 28. februar 2012 og frem. Det er endvidere et krav for at benytte de gamle regler, at bilen indregistreres senest 31. juli 2012. Eksisterende kontrakter og leasingaftaler berøres ikke af ændringerne.

Formålet med lovændringen er at stoppe den praksis med mindstebeskatningspriser, der har muliggjort væsentlig lavere registreringsafgift af leasing- og demobiler end af købte biler. Dermed udlignes registreringsafgiften for alle bilkøbere.

Hvad betyder de nye afgiftsregler for dig?

Historisk set har det været hensigten med mindstebeskatningsprisen, at bilforhandlerne kun skulle betale fabriksprisen plus ni procents importøravance og moms for biler, der skulle anvendes til demonstrationsbrug i forbindelse med kunders prøvekørsel.

Praksissen med mindstebeskatningspriser er dog blevet udbredt kraftigt de seneste år, dels fordi andelen af demobiler er steget markant, og dels fordi leasingselskaberne også gør brug af mindstebeskatningspriser, når de indregistrerer nye leasingbiler. Og da hele leasingmarkedet er vokset de seneste år, er resultatet blevet, at halvdelen af alle nye person- og varebiler er enten en leasing- eller demobil.

Utidssvarende afgiftssystem

FDM har gennem lang tid udtrykt kritik af denne afgiftsmæssige forskelsbehandling til ugunst for private købere af fabriksnye biler. Det er FDMs indtryk, at de lavere bilafgifter kun i begrænset omfang er kommet forbrugerne til gode. Eksempelvis har prisen for demobiler købt af forbrugeren ofte kun afspejlet en del af afgiftsrabatten. Denne formodning bekræftes af, at Skatteministeriet forventer, at 40 pct. af provenuet vil komme fra bilforhandlernes demobiler. Skatteministeriet forventer, at det samlede provenu fra registreringsafgiften vil stige det, der svarer til 20.000 kr. per bil som følge af lovændringen.

De forbrugere, der har købt en familiebil på normale vilkår, har som følge af den hidtidige praksis oplevet et større værditab end normalt, idet brugte leasingbiler har presset brugtvognsmarkedet. Resultatet har været et uigennemskueligt bilmarked, hvor listepriserne ikke har været retvisende for den handlede pris.

Men selvom FDM er tilfredse med, at forskelsbehandlingen ophører, og markedet nu bliver mere gennemskueligt for forbrugeren, så FDM hellere at ændringerne havde været en del af en grundlæggende ændring af bilafgifterne. Den aktuelle ændring er blot endnu en lappeløsning på et i forvejen kompliceret og utidssvarende afgiftssystem. FDM må ydermere udtrykke betænkelighed ved, at det konkrete lovforslag er begrundet i et ønske om målrettet at finde provenu til at forbedre den kollektive trafik. Der kan være mange gode grunde til at sikre bedre og billigere toge og busser, men det er problematisk, at det tilsyneladende nu pludseligt er blevet en opgave for landets bilister at sikre dette, der bør være en skatteyderopgave.