Der blev i dag fremlagt forslag om ændring af bilafgiftsreglerne, der først og fremmest har betydning for demo- og leasingbiler. Selvom der kan gå nogen tid, før lovforslaget vedtages i Folketinget, vil ændringerne af reglerne få virkning for kontrakter indgået fra og med i dag den 28. februar 2012 og frem. Det er endvidere et krav for at benytte de gamle regler, at bilen indregistreres senest 31. juli 2012. Eksisterende kontrakter og leasingaftaler berøres ikke af ændringerne.
Formålet med lovændringen er at stoppe den praksis med mindstebeskatningspriser, der har muliggjort væsentlig lavere registreringsafgift af leasing- og demobiler end af købte biler. Dermed udlignes registreringsafgiften for alle bilkøbere.
Lovforslaget indeholder også bestemmelser, der skal sikre bedre gennemsigtighed i markedet ved at alle bilers afgiftsgrundlag vil blive offentliggjort på internettet.
Hvad betyder de nye regler?
Men hvad betyder ændringen af reglerne for den almindelige bilist? For det første skal vi forvente, at leasingydelserne for både private og virksomheder stiger. Hvor meget er endnu usikkert, da leasingbiler i løbet af en leasingperiode på fx tre år kun når at betale 39 pct. af registreringsafgiften. Derfor bør en stigning i registreringsafgiften ikke få fuld effekt på leasingydelsen.
Men effekten for privatleasing og erhvervsleasing vil formentlig blive forskellig. Hvor private vil gå tilbage til at købe (brugte) biler, hvis leasingydelsen stiger mærkbart, vil erhvervslivet opleve en ”down sizing”, hvor de valgte firmabiler må gå en klasse eller to ned. Ved erhvervsleasing bliver virksomheden ramt af højere leasingydelser og den ansatte ramt af et højere beskatningsgrundlag. For en stor familiebil stiger beskatningsgrundlaget typisk med 100.000 kr., og det vil koste en firmabilist ca. 1.000 kr. ekstra om måneden efter skat, men også arbejdsgiveren i form at højere leasingydelse. Men i med, at Skatteministeriet ikke forventer, at der vil komme et øget provenu fra firmabilerne, antages det, at der bliver solgt færre og mindre firmabiler.
For private vil det også være slut med i unaturligt stort omfang at købe demobiler fremover. En demobil har ellers været genvejen for mange familier til at købe en moderne og sikker bil i en passende størrelse. Men med lovændringen vil der sandsynligvis være langt færre og set i forhold til tidligere, uforholdsmæssigt dyre demobiler til salg hos bilforhandlerne.
Så mens bilister med firmabil bliver ramt meget direkte af stramningen, vil afgiftsstigningen for de fleste andre være mere indirekte. Men at markedsprisen på biler generelt vil stige, er der ikke nogen tvivl om.
Mere gennemsigtige markedpriser
En positiv sideeffekt er dog, at markedsprisen bliver mere transparent. For afgiftsgrundlaget for alle solgte biler skal med lovgivningen offentliggøres. Det vil altså være muligt for forbrugeren at se, hvad andre har betalt for en bestemt bilmodel. Det vil derfor ikke være muligt at købe katten i sækken som i dag, hvor listepriserne er mere vildledende end vejledende.
Med stramningen af lovgivningen har regeringen taget hul på den provenuneutrale omlægning af registreringsafgiften, som er beskrevet i regeringsgrundlaget, hvor miljøvenlige biler bliver billigere. Med stramningen vil regeringen kunne indhente ca. en mia. kr. ekstra om året. FDM afventer derfor med spænding, hvor meget billigere miljøvenlige biler fremover bliver, når resten af omlægningen gennemføres.