Lev i nuet – også i trafikken

Det er vigtigt, at vi „kører bil, mens vi kører bil”, for der kommer stadig flere ting i bilerne, der distraherer os fra kørslen.

Kør bil, når du kører bil, lyder rådet fra FDM.
FDM Mener

Når talen falder på færdselssikkerhed, er farten typisk det første emne, der kommer op. Vi er gennem mange år blevet belært om, at farten dræber, og at det derfor først og fremmest handler om at bringe farten ned, hvis sikkerheden i trafikken skal øges.

Det er også helt korrekt, at fart kan være farlig. De danske dødsulykkesundersøgelser viser, at for høj fart i forhold til fartgrænsen er en ulykkesfaktor i hver fjerde ulykke og i yderligere 15 procent en skadesfaktor – altså ikke det, der førte til ulykken, men det, der forværrede skaderne. Det vides også, at 60 procent af dødsulykkerne skete på en vej med en hastighedsbegrænsning på mindst 80 km/t.

Så selvom politiet og deres fotovogne – der jo ganske ulogisk primært holder i byerne – nu er begyndt at tage æren for, at det går godt med ulykkesantallet, er der selvsagt også andre forhold, der bør tænkes ind. Uopmærksomhed er for eksempel, sammen med manglende orientering, en ulykkesfaktor i seks ud af 10 dødsulykker.

LÆS OGSÅ: Fartblind fartkontol

Masser af muligheder for at lade sig distrahere

„Kør bil, når du kører bil”, er på samme vis som „farten dræber” langsomt ved at slå rod i vores bevidsthed om, hvad der er farligt i trafikken. Det lyder logisk og ligetil, men på godt og ondt er det at køre bil blevet så almindeligt, at det for mange ikke længere er en hindring for samtidig at lave en masse andre ting.

Flere og flere danskere bruger mere tid dagligt i bilen, vi pendler længere, og trængslen er stigende. Samtidig bliver vores biler udstyret med mere infotainmentudstyr, der kan underholde os og holde os opdateret, men også distrahere os. Og for at det ikke skal være løgn, har en række kommuner tilladt lysende dynamiske reklameskilte langs vejen – nogle steder sågar i midterrabatten.

Så mulighederne for at lade sig distrahere fra bilkørslen er mange og desværre stigende. Og det handler altså ikke bare om at tale i telefon eller SMS’e – det handler i bund og grund om mentalt at være til stede i nuet, bag rattet.

Nogle få gode rutiner kan hjælpe

I februar 2016-nummeret af Motor har vi sat fokus på mental køreteknik, der netop handler om at være en opmærksom bilist. Og der er mange fordele. Nogle få gode rutiner omkring bilkørslen vil nemlig kunne spare os for mange småskader og mindske risikoen for at blive involveret i et trafikuheld. Det er helt banale ting som lige at gå en runde om bilen for at tjekke dæk og lygter samt orientere sig om, hvordan man holder parkeret i forhold til forhindringer. Utrolig mange småskader sker inden for de første meters kørsel.

SE OGSÅ: Gode råd om mental køreteknik

I trafikken handler det om at være til stede og ikke lave alt muligt andet – at kunne forudse en mulig farlig situation og reagere korrekt i forhold til den kan være det, der afgør, om man kommer hel og sikker hjem.

I FDM tror vi på, at færdselssikkerhed handler om andet og mere end fart og mobiltelefoner. Det vigtigste er at være mentalt til stede – kør bil, når du kører bil.

Denne leder har også været bragt i Motor nr. 2 2016