Øget rejsetid, kødannelse og større risiko for trafikuheld. Det er ikke kun til gene for bilisterne, når de danske motorveje skal udvides eller renoveres. Arbejdet har også omkostninger for samfundet som helhed. Helt konkret anslås det, at fire motorvejsprojekter samlet har kostet bilisterne tre milliarder kroner i form af øget rejsetid og forsinkelser.
Det er konklusionen i en ny beretning fra Rigsrevisionen, der på eget initiativ har analyseret omkostninger og gener forbundet med udvidelsen af de fire motorvejsudvidelsesprojekter på østjyske E45, den Vestfynske Motorvej, Helsingørmotorvejen og Køge Bugt-motorvejen.
LÆS OGSÅ: Trængslerne på Køge Bugt slutter snart
For god tid
Rigsrevisionen tog i november 2015 selv initiativ til undersøgelsen, ”fordi mange trafikanter bliver generet af kø, øget rejsetid, usikkerhed om rejsetider og større risiko for færdselsuheld, når der er vejarbejde,” skriver revisionen i sin beretning.
Selvom Vejdirektoratet, der har haft det overordnede ansvar for de fire projekter, har overholdt tidsplanerne, og projekterne endda er blevet færdige før tid, vurderer rigsrevisionen, at det i høj grad skyldes, at man som udgangspunkt har haft lidt for god tid. Mere diplomatisk hedder det i beretningen, at tidsplanerne været lagt, så de ”under alle tænkelige forhold vil kunne overholdes.”
SE VIDEO: Tørke i vejbyggeriet forude
”Der er dog potentiale for, at Vejdirektoratet fremadrettet kan gøre endnu mere for at sikre en god trafikafvikling og forkorte perioden med vejarbejde. Selv mindre forbedringer af trafikafviklingen eller forkortelser af perioden med vejarbejde kan have stor betydning for såvel den enkelte trafikant som for samfundet som helhed,” skriver Rigsrevisionen i sin konklusion, som dog også bemærker, at Vejdirektoratet har arbejdet målrettet for at sikre, at sikre en god trafikafvikling som muligt.
LÆS OGSÅ: Helsingørmotorvejen helt færdig til august
Svært at undgå gener
FDM har læst Rigsrevisionens beretning og genkender dele af kritikken.
”Det er en illusion at tro, at man kan gennemføre så store projekter uden gener for bilisterne. Når det er sagt, er det FDMs indtryk, at Vejdirektoratet allerede i dag gør meget for at mindske generne mest muligt for trafikanterne. Det er i det hele taget blevet meget bedre de senere år,” siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk og tilføjer:
”At forsinkelser og tabt arbejdstid for de fire projekter alene løber op i tre milliarder kroner er dog for meget. Derfor bør man allerede i den politiske beslutningsproces i højere grad have øje for, hvordan man får sænket de samfundsøkonomiske omkostninger. Det er der brug for.”