Danskerne betalte 44.000.000.000 kr. i bilafgifter

Et rekordhøjt antal solgte nye biler og højere ejerafgifter for specielt dieselbiler var i 2013 med til at sikre statskassen 44 milliarder kroner i skatter og afgifter.

Bilist

Bilafgifterne skæppede også i 2013 godt i statskassen. I alt 44 milliarder kroner betalte danske bilejere sidste år i skatter og afgifter. Det viser foreløbige tal fra Skatteministeriet. Dermed trillede der 600 millioner kroner mere ind på den konto i forhold til 2012. 

Det høje tal skyldes ikke mindst et bilsalg, der i 2013 endnu en gang satte rekord med over 182.000 solgte personbiler. Det er tredje år i træk, at bilsalget i Danmark sætter rekord. I alt fik staten 27,4 milliarder ind på registreringsafgifter, grøn ejerafgift/vægtafgift og afgift af ansvarsforsikring. Det er godt to milliarder kroner mere end i 2012 men 1,8 milliarder kroner mindre end de budgetteret 29,2 milliarder kroner.

Billigere biler giver højere indtægter

At tallet ikke er ’højere’ skyldes især, at det er de helt små biler til omkring 100.000 kroner, der efterspørges af forbrugerne. Faktisk var hele 61 procent af alle nye personbiler i 2013 de såkaldte mikro- og minibiler. De lave priser betyder, at staten får langt mindre ind i afgifter pr. bil. Intet er dog så skidt, at det ikke er godt for noget. Det hele opvejes nemlig af, at der af samme årsag blev solgt langt flere biler.
 
”Der er ingen tvivl om, at priser på 100.000 kroner og derunder for en ny bil, har givet flere råd til bil nummer to. Andre har valgt at købe en ny bil frem for en brugt. Så selv om staten ikke får så mange afgifter ind på den enkelte bil, bidrager det totale antal solgte biler til de 44 milliarder kroner,” siger forbrugerøkonom i FDM, Allan Skytte Christensen.
 

Længere på literen

Indtægterne fra brændstofafgifter skæppede ligeledes godt i statskassen i 2013. I alt 7,2 milliarder kroner kom der ind på benzinafgifter, mens dieselafgifterne udgjorde størstedelen af posten -afgifter af olieprodukter - på 9,2 milliarder kroner.  Ser man alene på benzinafgiften, er denne ganske vist faldet gennem de senere år, som følge af at de mange nye små biler kører væsentligt længere på en liter benzin. Når faldet trods alt ikke er større, end tilfældet er, skyldes det, at antallet af benzinbiler samlet set er steget, og at bilisterne pendlere længere. 
 

Svenskerne kører Volvo V70 – Danskerne VW Up

”De samlede bilafgifter udgøres af flere dele. Og selv om det på flere områder er blevet billigere at anskaffe og køre i nye biler, er det overraskende, at statens indtægter på området stadig er så høje, som tilfældet er. Det skyldes som nævnt bilsalget, men også at staten har skruet på en række afgiftsskruer, som bl.a. ar gjort det dyrere at være dieselbilejer,” siger Allan Skytte Christensen og tilføjer: 
 
”Mere tankevækkende er det, at i Sverige, hvor der ikke betales registreringsafgift på biler men kun moms, får staten næsten det samme ind i kroner pr. bil nemlig 40.000-50.000 kroner, når man ser på de ti mest købte modeller. Det skyldes, at svenskerne er villige til at betale næsten dobbelt så meget som danskerne for en bil. For de penge kan de så også købe en stor og sikker familiebil som for eksempel Volvo V70 eller VW Passat, mens prisspringet i Danmark er så stort, at vi nøjes med en mikrobil som eksempelvis VW Up eller tilsvarende,” siger Allan Skytte Christensen.
 

LÆS OGSÅ: Vismænd: Sænk bilafgifterne