Med op til 100 km/t. kan en Renault elbil blive opladet, viser de første foreløbige test af to styks ombyggede Renault Kangoo Z.E.
Formålet med forsøget er at undersøge, om trådløs ladning under kørslen kan eliminere det rækkevidde-problem, elbiler har i lang tid fremover. Teknikken kan samtidig gøre det mere ubekymret og komfortabelt at køre elbil, da man ikke skal holde pause og bakse med kabler.
100 meter teststrækning
Renault har sammen med virksomhederne Qualcomm Technologies og Vedecom ombygget de to Kangoo til trådløs ladning og testet prototyperne på en 100 meter lang bane.
Nu overgår testbilerne til en større test, der finder sted i det europæiske Fabric-samarbejde med i alt 25 partnere fra bilindustrien og teknologi-virksomheder.
Kraftig ladning
I den første afprøvning kunne bilerne lade med op til 20 kW via induktionsspoler i vejbanen. Det er en pæn høj overførsel; hjemmeladning med et husholdningsstik giver kun omkring 3 kW. Ladebokse kan i Renaults tilfælde give 11, 22 eller 43 kW.
Testen skal bl.a. undersøge, hvor godt enegien overføres i en række forskellige situationer, hvordan bilerne identificeres og godkendes af ladenettet, hvordan strømstyrken aftales mellem bil og net samt hvor godt det fungerer med at have bilen til at følge spolerne.
Tanken bag elveje er, at de skal være tilgængelige på særlige strækninger, der ikke nødvendigvis er meget lange, hvor elbiler kan få et hurtigt boost.
SE OGSÅ: Lastbiler skal køre på strøm