Bilen er nødvendig for at få samfundet til at køre rundt. Ikke mindst hvis man er i arbejde. En ny undersøgelse baseret på tal fra analysebureauet Voxmeter viser, at danskere i arbejde har mindst én bil. Nøgletal der vidner om, at bilen er nødvendig for at få hverdagen til at hænge sammen, mener FDM.
Undersøgelsen viser, at de fleste husstande i dag har en eller flere biler. Men mens to tredjedele af husstandene med arbejdsløse og lidt mindre end halvdelen af husstande med studerende har mindst én bil, er dette tal væsentligt større for husstande, hvor folk er i job. Her har otte ud af ti mindst én bil i husstanden.
Selvstændige og privatansatte har flest biler
Andelen af husstande med to eller flere biler er typisk også højere i husstande med personer i job. For husstande med privatansatte har over en tredjedel af husstandene 2 eller flere biler, mens tallet er lidt højere for selvstændige.
”Tallene understreger, at beskæftigelse og bilejerskab går hånd i hånd. Bilen dækker et mobilitetsbehov, som er nødvendigt for mange, når de skal hurtigt fra hjemmet til arbejde og få hverdagen med børn, fritidsaktiviteter og arbejde til at hænge sammen. Derfor er det problematisk, at bilejerskabet brandbeskattes så voldsomt i Danmark. Det er en ekstra skat på arbejde”, siger FDMs adm. direktør Thomas Møller Thomsen.
LÆS MERE: Bilen er nødvendig for arbejdsmarkedet
Selv om bilen er overrepræsenteret hos danskere i arbejde, så viser undersøgelsen, at bilejerskabet også tages med over i pensionisttilværelsen. Her er behovet for flere biler dog begrænset, og derfor er der oftest kun én bil i husstanden.
Uddannelse afgør antallet af biler
Konjunkturanalysen viser også, at den uddannelsesmæssige baggrund er afgørende for, hvor mange biler husstanden har. Mens mere end tre ud af fire husstande har én eller flere biler, er det kun tilfældet i to ud af tre husstande med personer uden uddannelse. Bilejerskabet er dog ikke nødvendigvis stigende med husstandens uddannelsesniveau. Faktisk er bilejerskabet størst blandt de erhvervsuddannede. Mere end otte ud at ti af disse husstande har mindst én bil. Husstande med mellemlange videregående uddannelser har til gengæld oftere mindst to biler sammenlignet med resten af befolkningen.
”For mange er det måske en overraskelse, at bilejerskabet ikke er overrepræsenteret blandt husstande med lange videregående uddannelser. Men det kan givetvist forklares ved, at disse husstande typisk bor i og omkring de større byer, hvor den kollektive trafik er veludbygget, og pendlingsafstanden er begrænset. Det understreger også, at hvis man vil flytte danskerne fra bilen, så er man nødt til at skabe reelle alternativer. Det nytter ikke at straffe bilisterne ved at give dem dårlige betingelser som ringe parkeringsforhold og ekstra afgifter. Bilen er nødvendig for danskere i arbejde, og alle kan ikke bosætte sig og arbejde i de store byer”, siger Thomas Møller Thomsen.
Selv-stændig | Offentlig ansat | Privat ansat | Arbejdsløs | Studerende | Pensionist/ efterløn | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 bil | 46,4 % | 54,2 % | 52,9 % | 44,8 % | 32, 2 % | 59,4 % |
2 biler eller flere | 38,7 % | 29,5 % | 33,8 % | 21,5 % | 15,0 % | 10,7 % |
Ingen biler | 14,9 % | 16,3 % | 13,2 % | 33,7 % | 52,8 % | 29,9 % |
Erhvervs-uddannelse | Kort videregående | Mellemlang videregående | Lang videregående | Ingen erhvervs/ videregående | |
---|---|---|---|---|---|
1 bil | 57,4 % | 51,5 % | 52,6 % | 51,1 % | 47,0 % |
2 biler eller flere | 23,6 % | 25,8 % | 27,4 % | 25,8 % | 17,5 % |
Ingen biler | 19,0 % | 22,7 % | 20,1 % | 23,1 % | 35,4 % |