Allerførste bil på den nye Silkeborgmotorvej blev Krone 68, Kronprins Frederiks Mercedes-Benz S-klasse. Men dernæst blev det en lang kortege af klassiske biler og supersportsvogne.
Af
Torben Arent
Foto
Torben Arent
Nyt om biler
Krone 68 blev første bil på Silkeborgmotorvejen efter den officielle åbning. Fotos: Torben Arent
Det var et rent slaraffenland for bilentusiaster, der rullede forbi, da Silkeborgmotorvejen blev indviet 11. september. De første over 500 biler var nemlig langt fra almindelige.
Allerførst kørte en Mercedes-Benz S-klasse. Det mest særlige ved den var nummerpladen, Krone 68, og at passageren var Kronprins Frederik.
Veteranlastbil fra naboen
Noget så eksotisk som en McLaren førte an, da kortegen fra Sportscar Event indtog den nye motorvej.
Derfra skiftede billedet en hel del. Anden bil i optoget var en veteranlastbil, Dodge D206, fra Silkeborg Flytteforretning; et firma der nu er allernærmeste nabo til motorvejen.
Efter flere klassiske brandbiler fik tidens lynhurtige sportsvogne lov at komme til i form af omkring 25 sportsvogne fra Sportscar Event, mange i den absolutte elite.
Parade-accelerationer
Den aldersstegne Bugatti måtte opgive ævred lige foran publikum.
Sportsvognene foretog brølende parade-accelerationer på et par hundrede meter lige foran publikum, men måtte hurtigt på bremsen igen, da fartgrænsen var 70 km/t.
75 klenodier
Mere adstadigt gik det for sig, da et bredt udsnit af bilhistorien rullede forbi de næste mange minutter. Omkring 75 klenodier fra bilfestivalen Automania sørgede for opvisningen.
Paraden sluttede af med en broget flok af 425 elbiler, som blev den hidtil længste registrerede elbilkortege i historien.
Fiat 500 klassisk var en af mange biler, der sørgede for kulør under indvielsesfesten.