Silkeborgmotorvejen er færdig! Søndag 11. september om eftermiddagen kunne Kronprins Frederik erklære den i alt 29 km lange motorvej for åben.
Dermed er også den 75 km lange Herningmotorvej, som Silkeborgmotorvejen er en del af, færdig - 14 år efter første etape blev taget i brug.
Bilisterne måtte dog vente ca. fire timer, til 20.45, før de kunne tage vejen i brug. Der skulle ryddes op efter cykelløb og indvielsen på selve motorvejen. Desuden skulle de sidste autoværn samles og et stort antal afspærringer køres væk.
Der går nogle måneder, inden de sidste til- og frakørsler i centrum og ved Hårup er klar.
Sjælden deltagelse fra kongehuset
Det er højst usædvanligt, at kongehuset kaster glans over en motorvejsindvielse. Men motorvejen er også usædvanlig med sin komplicerede beliggenhed både midt i Silkeborg og i følsom natur, med sin høje pris og besværlige og følsomme beslutningsproces.
Kronprinsen har aldrig før indviet en motorvej, og se vidt Motor har kunnet se, har Dronning Margrethe ikke gjort det siden indvielsen af det store motorvejs-H for knap 20 år siden.
Forinden var gået en fire dage lang byfest med ca. 50.000 aktive deltagere, mens anslået 10.000 overværede selve indvielsen.
'Største vejåbning nogensinde'
- Vi har i Vejdirektoratets historie vist aldrig oplevet en så stor fest ved en vejåbning, konstaterede vejdirektør Jens Holmboe.
Transportminister Hans Christian Schmidt måtte i sin tale medgive, at ’motorvejen selv på jysk har haft et meget langt tilløb’ med henvisning til uenigheden om, hvorvidt motorvejen skulle gå gennem byen eller gennem Gudenådalen på en højbro.
Det endte med at blive en kombination, som fordyrede projektet markant og skabte ny forsinkelse. Budgettet har været ca. 6,6 mia., men transportministeren glædede sig over, at vejen trods alt bliver en del billigere.
- Det er vigtigt, at vi har fået en vej, I kan blive glade for. Den er blevet utrolig flot, og den kan I være stolte af her i Silkeborg, sagde ministeren.
Silkeborg var imod - men er glad nu
Silkeborgs borgmester Steen Vindum var også svært begejstret i sin tale, men han mindede også om, at byen bestemt ikke var begejstret, da Anders Fog Rasmussen i sin tid skar igennem og besluttede, at motorvejen skulle gå gennem byen.
Men borgmesteren sagde også, at generne under anlægsarbejdet havde været meget mindre end ventet.
- Og vi er kommet til at holde meget af den – det er Danmarks Smukkeste Motorvej.
SE OGSÅ: Danmarks smukkeste motorvej ruller sig ud
Desuden er Silkeborg Kommune i fuld gang med at bruge den som vækstlokomotiv, særligt i kraft af de mange erhvervsgrunde, der med ét er kommet til at ligge lige op ad den nedgravede motorvej.
Selv om det ved indvielsen var Silkeborg, der var på den anden ende med ”Danmarks Største Vejfest”, borgmestertale og store visioner for erhvervsvækst efter vejens ankomst, er det reelt områder som Ikast, Herning og Ringkøbing, der får trafikalt mest glæde af vejen.
SE OGSÅ: Vejfest sætter Silkeborg på den anden ende
Herning 12 minutter tættere på Aarhus
Mens Silkeborg de seneste to år har haft motorvej til Aarhus blot fem km fra centrum, er det de bilister, der skal på tværs af Silkeborg, der umiddelbart får størst glæde af motorvejen.
Turen mellem Herning og Aarhus (eller mellem Funder og Låsby) er nu 12 minutter hurtigere – og en del mere i myldretiden. Trafikanterne kan årligt spare 1,4 mio. timer, fastslog transportminister Hans Christian Schmidt i sin åbningstale.
Anlægsloven blev vedtaget i 2009, og selve anlægsarbejdet gik i gang i 2011.
SE OGSÅ: Kronprins og klassikere kørte først