Minister vil gøre det nemmere at sænke farten

Transportministeren vil gøre det nemmere for kommuner at sænke farten på udvalgte veje. Lavere fart de rigtige steder er sund fornuft, mener FDM, som dog vil holde et vågent øje med kommunernes brug af lempelige regler.

Transportminister vil gøre det nemmere for kommuner at sænke hastighedsgrænserne i især byerne.
Trafik

Det skal være nemmere for kommuner at sænke hastighedsgrænsen fra 50 til 40 km/t på udvalgte veje. Det mener transportminister Ole Birk Olesen, som nu lægger op til at lempe i reglerne i det såkaldte hastighedscirkulære.

Som det er i dag, skal kommunerne nemlig kunne dokumentere en væsentlig sammenhæng mellem fart og ulykker på konkrete strækninger, for at få politiets tilladelse til at sænke hastigheden. Fremover skal det altså være nok at henvise til hensynet til bløde trafikanter.

LÆS OGSÅ: Kender du fartgrænserne i bil?

”Regeringen vil nu ændre reglerne for på den måde at bidrage til at skabe bedre rammer for, at bløde trafikanter kan færdes sikkert i trafikken. Det gælder for eksempel for børn og unge, der går og cykler til og fra skole og fritidsaktiviteter, og ældre, der færdes i trafikken i deres lokalområde. Derfor vil vi nu gøre det lettere for politiet at give kommunerne lov til at sænke hastigheden til 40 km/t. bl.a. på veje med mange bløde trafikanter,” udtaler transportminister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: Trafiktavler spares væk

Fornuft i lav fart de rigtige steder

Hos FDM mener man, at lavere fart de rigtige steder er sund fornuft men advarer samtidig mod, at regelændringen kan blive et symbolpolitisk værktøj, der bruges til at presse bilerne ud af byerne.

”En lempelse af reglerne, der gør det nemmere for kommuner at sænke hastighederne omkring eksempelvis skoler giver god mening. Det har vi også tidligere sagt. Derfor er der langt hen ad vejen sund fornuft i transportministerens udspil. Der hvor vi kan være bekymret er, hvis de lempeligere regler bruges til en generel hastighedsnedsættelse i hele bydele eller kommuner, som mest bunder i et ønske om at presse bilerne ud af byen,” siger juridisk konsulent i FDM Dennis Lange.

LÆS OGSÅ: Fotovogne skal sænke farten

Han henviser til erfaringer fra Holland, som viser, at en hastighedsnedsættelse sjældent alene giver den ønskede effekt. I stedet bør man som vejmyndighed se på den konkrete vejs fysiske udformning, og overveje om etablering af cykelsti, vejbump etc. i højere grad kan understøtte en forøget trafiksikkerhed.

”Derfor vil vi også holde et vågent øje med, hvordan kommunerne vil bruge den nye mulighed for at sænke hastighederne, så vi sikrer, at der fortsat ligger en saglig begrundelse bag.” siger Dennis Lange.

Ifølge Transportministeriet forventer man, at de nye lempelige regler træder i kraft senere på året.

LÆS OGSÅ: Så høj er bøden for at køre for stærkt