Fotovogne sænker farten

Bilisternes gennemsnitsfart har i de seneste måneder været den laveste i 10 år. Det skyldes sandsynligvis de mange nye fotovogne. FDM tvivler dog på, at fotovognene på længere sigt kan holde farten nede.

Danske bilister kører i gennemsnittet langsommere
Trafik

Nye tal fra Vejdirektoratet viser, at gennemsnitshastigheden i byer og på landeveje er faldet og ligger på det laveste niveau målt de seneste ti år. En vigtig forklaring er givetvis firdoblingen af fotovogne og ikke mindst den massive mediedækning, der siden februar har været af netop fotovogne og hastigheder. 

Store statistiske udsving

Historisk set har der været en tæt sammenhæng mellem gennemsnitshastigheden og antallet af dræbt i trafikken, men i takt med at det samlede ulykkestal er nået ned på en meget lavt niveau, er det spørgsmålet om det stadig er helt så entydigt tilfældet. Desto lavere ulykkestal desto større udsving. Eksempelvis var antallet af dræbte i trafikken 75 procent højere i marts 2015 end i 2014. Og det på trods af at gennemsnitshastigheden var lav og mediefokus på hastighed og kontrol høj.

Først om et års tid vil det være muligt tydeligere at se om de lavere gennemsnitshastigheder reelt også medfører et tydeligt fald i antal dræbte og kvæstede i trafikken. Og først da kan man med større sikkerhed kunne sige, om fotovognene reelt også har øget trafiksikkerheden.

LÆS MERE: Fartblind fartkontrol 

Skiltning af fartkontrol vil holde hastigheden nede

Hvorvidt fotovognene også på længere sigt kan sikre, at flere bilister overholder hastighedsgrænserne, er dog tvivlsomt. Den massive mediedækning af fotovognene har uden tvivl sikret, at mange bilister har haft hastigheden i fokus de sidste par måneder. Men når nyhedsinteressen i medierne dør ud, vil fotovognene være usynlige for de fleste bilister. Dels fordi politiet gør en dyd ud af at gøre fotovognene diskrete, dels fordi der trods alt kun er 100 vogne til at dække 77.000 km vej. 
 
En måde at sikre fortsat opmærksomhed fra bilisterne på hastigheden og kontrollen, når mediernes fokus forsvinder, er at skilte de kendte risikostrækninger, som det bl.a. ses ved nogle vejarbejder på motorveje, og som er den normale praksis i udlandet. Derved fastholdes bilisternes opmærksomhed på farten, og den lavere fart kan blive permanent. Med de seneste tal fra Vejdirektoratet vil FDM gentage opfordringen til Politiet om at skilte de kendte risikostrækninger – naturligvis med mulighed for at lave supplerende anonym fartkontrol efter behov.

LÆS MERE: Fotobiler skal blitze 100.000 timer årligt