EU-Kommissionen har ”betydelig tvivl” om, hvorvidt den kommende tyske ”Maut” på motorveje opfylder Unionens princip om ikke-diskriminering. Det siger Kommisionsformand Jean-Claude Juncker til Süddeutschen Zeitung.
Dermed er der lagt op til en kamp i sværvægterklassen om den tyske vejskat. Hidtil har en række nabolande og mange bilistorganisationer, herunder FDM, protesteret højlydt mod den tyske vejskat, der skal indføres som en vignetteordning for alle biler, der vil køre på Autobahn.
FDM mener: Tyskere på vejskattejagt
Rammer kun udlændinge
Et afgørende kritikpunkt mod ordningen er, at den reelt kun rammer udlændinge, idet tyske bilister bliver modregnet i deres normale ejerafgift. Og det ser bl.a. EU-Kommissionen som diskriminerende mod alle øvrige EU-borgere, og det betragtes som en alvorlig sag i EU-systemet.
Vignetteordningen er også kritiseret for at være særdeles bureaukratisk, hvor administrationen vil æde en meget stor del af indtægterne. Dertil kommer myndighedernes kontrol med trafikanterne.
Hos FDM er man glade for, at EU-kommisionen går ind i sagen.
- Vi er tilfredse med, at det nu ser ud til, at Kommissionen har lyttet til klagerne og vil indlede en undersøgelse, der kan enden hos EU-domstolen, siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.
FDM og den hollandske bilistorganisation ANWB har siden sidste sommer arbejdet imod de tyske planer. FDM har bl.a været med til at gennemføre en underskriftindsamling og været i dialog med nationale myndigheder, de tyske myndigheder og ikke mindst Kommissionen.
LÆS MERE: Se FDMs temaside om tysk vejskat
Udenlandske bilister betaler allerede meget
Europæiske bilklubber peger også på, at udenlandske bilister bidrager med væsentlig større indtægter for Tyskland via brændstofafgifter end bilisternes slid på vejene.
EU vil indlede en proces for at få bekræftet eller afkræftet formodningen om diskriminering, om nødvendigt ved EU-domstolen.
I Tyskland har generalsekretær for partiet CSU, Andreas Scheuer, kun hån til overs for EUs første, uformelle skridt mod en sag mod Tyskland.
"Evig indblanding"
- Denne evige indblanding fra EU i nationale lovgivningskompetencer skader Europa. Borgerne bliver irriteret over denne allestedsværende Europa-indblanding.
CSU er det konservative parti fra Bayern, som den tyske transportminister tilhører.
Ordningen er planlagt til at skulle indføres pr. 1. januar 2016.