Østersøens kæmper er atter forsinket

Det bliver først til december, at den første af Scandlines to nye kæmpefærger sættes ind mellem Gedser og Rostock.

M/F Berlin på det danske værft i juni 2015.
Trafik

Endnu en forsinkelse har føjet sig til en lang række for indsættelsen af Scandlines’ nye dobbeltdækkerfærger, der skal sejle på Gedser-Rostock-ruten.

Den nyeste udskydelse er dog kun på et par måneder, men betyder, at det ikke blev oktober som forudsagt, men først i december, at der kommer fine nye forhold på overfarten.

Udskudt til december

Den nyeste opdatering fra Scandlines siger, at M/F Berlin indsættes i drift på et tidspunkt i december.

Hvornår den anden færge, M/F Copenhagen, er klar til passagerer, siger Scandlines ikke noget om.

I juni var Scandlines mere optimistisk og oplyste, at den første færge ville forlade Fayard-værftet i september og gå i drift i oktober, mens nr. to ville være klar til passagerer et par måneder senere, dvs. december.

Første plan: 2012

De nye færger skulle have været indsat inden sommersæsonen 2012, men først var færgerne voldsomt fejlkonstruerede, og dernæst gik det tyske værft konkurs.

En ny ordre på et finsk værft gik også i vasken, hvorefter Scandlines endte med at købe de to fejlkonstruerede færger og gav danske Fayard opgaven med den særdeles omfattende ombygning.

SE OGSÅ: Grundstødte bilfærger på hård kur

Når de nye dobbeltdækkere sættes ind, kan de to nuværende, 35 år gamle færger, Kronprins Frederik og Prins Joachim gå på pension.
For de rejsende vil det bl.a. betyde, at antallet af bilpladser øges fra 210 til 460, og at forholdene i salonerne bliver mere rummelige og moderne.