Billigudgave af B&O indtager miniklassen

Den nye Ford Fiesta kan fås med B&O Play-anlæg med ti højttalere til yderst moderat pris. Lyden er stor, men udseendet er usædvanlig billigt.

Højttaleren midt på instrumentbordet virker påklistret - men har ægte B&O Play symbol.
Nyt om biler

Ford må have fået en rigtig god pris hos B&O Play. Det gør man nok, når målet er at tilbyde det danske lydanlæg, som nu indgår i amerikanske Harman, til samtlige personbilmodeller i verden.

Set med B&O-standard er anlægget nemlig ikke dyrt for Ford-kunden. 7.800 kr. er prisen og inkluderer opgradering af bilens skærm fra 6,5 til 8 tommer og indeholder 150 procent registreringsafgift.

Lyden er tilmed god, bedømt ud fra Motors første 300 km i Fiesta. Klar og fyldig musik fylder den lille kabine fra de officielt ti højttalere.

Billigt: Den synlige del af højttalerne i dørene er af almindelig bilplast. Det hele er støbt i ét stykke på Ford-fabrikken. Biler uden B&O har samme design og materiale.
Billigt: Den synlige del af højttalerne i dørene er af almindelig bilplast. Det hele er støbt i ét stykke på Ford-fabrikken. Biler uden B&O har samme design og materiale.

Ikke ren englelyd

Lidt brummen og anden resonans forekom, da Motor prøvede via bluetooth. Så rigtig premium er det bestemt ikke.

Der er absolut forskel til de mere end ti gange så dyre Bang & Olufsen-anlæg til premiumbiler som de større Audi-modeller.

Billig og påklistret

Mens B&O Play-lyden generelt er god i Fiesta, er det en flad oplevelse at se og røre højttalerne. De er en skamplet i forhold til de B&O Play-produkter, man kan købe til hjemmet.

Højttaleren midt på instrumentbordet virker påklistret, hvad den reelt også er. Eneste premium er det lille runde B&O-logo, skabt i ægte B&O-aluminium.

Eneste synlige hilsen fra Struer til Detroit/Köln er denne aluminiums-'knap'.
Eneste synlige hilsen fra Struer til Detroit/Köln er denne aluminiums-'knap'.
Samme logo er også eneste opløftende element på højttalerne i de forreste dørsider. Resten er af billig plast.

Kun logo er B&O-kvalitet

Det er der en forklaring på, forklarer en dansk B&O-ekspert til Motor. Hele dørsiden inklusive højttaler-overfladen er støbt i én proces hos Ford. Det betyder også, at også versioner uden B&O-lyden har samme B&O-design med det karakteristiske hulmønster. Det har B&O Play måtte give Ford lov til.

Eneste forskel på ydersiden er, at hullet til B&O-logoet er forberedt.

B&O Play-repræsentanten erkender, at der ikke er meget premium over højttaler-kabinettet, men at B&O i det mindste har insisteret på ærlighed.

'Plast skal ligne plast'

- Når det er plast, skal det se ud som plast. Og aluminium skal se ud som aluminium. Ikke noget med at coate plasten med krom, siger han.

Der er heller ikke nogen brugervenlig B&O-interface på betjeningsskærmen. Lydindstillingen er ganske konventionel. Men der kommer nogle mere ’humør-agtige’ genvejsknapper i fremtiden, siger B&O. Om det kan downloades til eksisterende biler, vides endnu ikke.

Ford har ikke gjort det muligt at se f.eks. afspillet nummer i bunden af navigationsskærmen. Det kan føreren se i midten af instrumenthuset – på bekostning af præcis hastighed, navigation eller andet vigtigt.

Ti højttalere

B&O Play-anlægget i Fiesta består af ti højttalere, hvoraf de sammenbyggede enheder i bagdørene tæller som to. De øvrige sidder i fordørene, på instrumentbordets hjørner samt én midt på og en subwoofer i bagagerummet – hvilket udelukker reservehjulet.

Forstærkeren på officielt 675 watt sidder under passagersædet. Den har ni lydkanaler, idet de to højttalere i hver bagdør deles om en kanal, og subwooferen nyder godt af to.

Koster 7.800 kr.

Lydanlægget øger blot bilens vægt med 2,5 kg.

B&O-lyden koster 7.800 kr. til de fleste varianter. Derudover vil der ved lanceringen af Fiesta være 200 særlige B&O-Edition-biler i Danmark. Denne model koster blot 5.000 kr. mere end Titanium-modellen (179.000 kr. med 100 hk motor), og så medfølger der et sæt B&O Play høretelefoner af model H7. Til gengæld er varme i sæde, forrude og sprinklerdyser sparet væk.

SE OGSÅ: Ford presser 200 hk ud af tre cylindre