Citroën med mere pondus

Citroën udvider sin eksklusive DS-afdeling med den mellemstore DS4. Selv om det er en livsstilbil, har den plads til fem.

Citroën DS4 er kortere, men højere end C4.
Nyt om biler

Den ny Citroën C4 bliver mere mainstream i sin fremtoning i forhold til forgængeren. Til gengæld kan man til foråret få en markant designer-udgave fyldt med livsstil og smart ekstraudstyr. Den hedder DS4.

Citroën har med DS4 fået inspiration fra de populære SUV-modeller. DS4 er forholdsvis høj og har store hjul - her med hele 19 tommer.
Citroën har med DS4 fået inspiration fra de populære SUV-modeller. DS4 er forholdsvis høj og har store hjul - her med hele 19 tommer.
DS4 er anden model i Citroëns nye DS-familie, der i forvejen omfatter DS3 og senere udvides med DS5.

DS-modellerne er baseret på de almindelige Citroën-modeller med samme tal-betegnelse, men med stort set sit eget karrosseri. Instrumentbordet er grundlæggende det samme, men design- og materialemæssigt peppet en del op.

Højere og kortere

DS4 har mere pondus end C4, bl.a. i kraft af en større højde (+ 4 cm), en mindre totallængde (- 6 cm), større bredde (+2 cm) og store hjul - helt op til 19 tommer.

Koncpetbilen DS Highrider viste vejen for DS4. Designet er ikke ændret meget. Mest markant: produktionsmodellen får fire sidedøre.
Koncpetbilen DS Highrider viste vejen for DS4. Designet er ikke ændret meget. Mest markant: produktionsmodellen får fire sidedøre.
I modsætning til DS3 er DS4 en femdørs bil, og ifølge Citroën er der plads til fem personer. Bagagerummet er dog krympet 38 liter i forhold til C4, til 370 liter.

Køreegenskaberne er strammet lidt op i forhold til C4, så DS4 bliver mere kontant i sin opførsel - lige som DS3 er mere sportslig end C3.

Fem forskellige motorer

Ved lanceringen kan DS4 leveres med to forskellige dieselmotorer, 110 og 160 hestekræfter samt tre benzinmotorer: 120, 155 og 200 hestekræfter.

Førerpladsen er mere fancy end i C4, men opbygningen er den samme.
Førerpladsen er mere fancy end i C4, men opbygningen er den samme.
DS4 udmærker sig ved muligheden for en lang række tilbehørsmuligheder. Det gælder bl.a.:

- overvågning af den blinde vinkel

- ny type tågeforlygter med kurvelys - arbejder i en vinkel på op til 75 grader til begge sider.

- fartpilot/hastighedsbegrænser kan programmeres til flere hastigheder

- lydanlæg med surroundsound og ny software til lydstyring

- forstole med massagefunktion

Bagdørene er forsøgt skjult som hos Alfa Romeo og Seat. Dørgrebet sidder øverst og bagest på bagdørene.
Bagdørene er forsøgt skjult som hos Alfa Romeo og Seat. Dørgrebet sidder øverst og bagest på bagdørene.
- personlige valg af indstillingen af flere funktioner, f.eks. fire polyfoniske toner til lydalarmer, gradueret styring af klimaanlæggets luftmængde og regulering af farven i instrumenterne.

- ”eTouch”, som bl.a. rummer bl.a. ecall (automatisk nødkald) og vejhjælpsopkald med lokalisering af bilen.

 Disse nye tjenester er p.t. ikke virksomme i Danmark.
 

DS4 har verdenspremiere på biludstillingen i Paris i oktober.