24 spørgsmål i AutoIndex vedrører bilens egenskaber, og ved 19 af dem scorer BMW den højeste tilfredshed foran konkurrenterne. Det er rigeligt til en samlet førsteplads i kategorien ”Bilens komfort og kvalitet”.
Mercedes-Benz ligger på andenpladsen og er dermed kørt forbi Volvo, der i år må nøjes med tredjepladsen. Audi, Toyota og Honda følger efter i samme rækkefølge som i sidste års AutoIndex.
Fiat ligger sidst
Gennemsnittet for tilfredsheden med selve bilen er steget en smule siden sidste år, og årets højdespringer er Mercedes-Benz med en stigning på 1,7 procent.
Tilfredsheden blandt Fiat-ejerne er også steget, men det rækker stadig kun til en sidsteplads. Lige over ligger Mitsubishi, der er faldet en plads i forhold til sidste år og er blevet overhalet af Seat.
LÆS MERE: BMW vinder AutoIndex 2017
41.000 bilejere deltager i AutoIndex
I perioden januar-marts har knap 41.000 danske bilejere deltaget i AutoIndex ved at besvare et spørgeskema med flere end 120 spørgsmål. Bilejerne har vurderet deres bil, forhandler og værksted på en skala fra 1 til 7, der omregnes til indekspoint op til 1.000.
FDMs partner i AutoIndex, Loyalty Group, har indsamlet og bearbejdet svarene. Den samlede tilfredshed med bilmærkerne er en sum af fire kategorier, der vægtes således:
Bilens komfort og kvalitet, 40 procent
Forhandlerens kompetencer, 20 procent
Værkstedets kompetencer, 20 procent
Loyalitet over for bilmærket, 20 procent