Audi Q3 har premiere nu i Kina og er til efteråret klar til at slutte sig til de større Q5- og Q7-modeller.
Af
Torben Arent
Nyt om biler
Den har været ventet længe, og nu får kineserne lov til som de første at betragte og klappe Audis kompakte Q3.
Q3 har et vindglat karrosseri: Luftmodstandskoefficenten er kun0,32.
Som det sker med mange andre tyske luksusbiler, finder verdenspremieren sted på en kinesisk biludstilling, nemlig Auto Shanghai 2011, der åbner i påsken. Også den større Q5 havde i sin tid verdenspremiere i Kina.
24 cm mindre end Q5
Baglygterne fås i form af en LED-stribe.
Q3, der skal konkurrere mod bl.a. BMW X1 og Mercedes-Benz GLK, er kun 4,39 meter lang og måler dermed 24 cm mindre end Q5. Bredden er derimod ganske fuldvoksen: 1,83 meter.
Audi Q3 lanceres med to 2.0 TFSI-benzinmotorer, der yder hhv. 170 og 211 hk, begge i kombination med firehjulstræk. Fra begyndelsen fås også en 2.0 TDI med 177 hk.
Dansker-model: diesel med 140 hk
Et farvedisplay på op til syv tommer fås for første gang til Q-modellerne.
Senere kommer en rigtig ”dansker-model”, en 140 hestes diesel med forhjulstræk. Denne mest sparsommelige model kører 19,2 km pr. liter.
Den kraftigste benzin- og dieselmotor har dobbeltkoblings-gear (S-tronic), mens de to mindre motorer udstyres med sekstrins manuelt gear. Alle motorer stop-start.
Bagagerummet er på 460 liter og kan udvides til 1.365 liter, når ryglænet klappes ned.