Den smarte bybil klar i København

Car2go lancerer sin delebilsordning i København allerede 17. september.

Foto: Car2go
Nyt om biler

Snup en bil et nærmest vilkårligt sted i København og efterlad den et andet vilkårligt sted, når du er færdig med turen.

Det er det enkle koncept bag en hel ny type transportmiddel, der – som det første sted i Skandinavien – debuterer i København 17. september.

Anders Kragelund er leder af Car2go i København og skal nu få det anderles transportkoncept til at fungere i København. Der lægges ud med 200 Smart Fortwo.
Anders Kragelund er leder af Car2go i København og skal nu få det anderles transportkoncept til at fungere i København. Der lægges ud med 200 Smart Fortwo.
Delebiler har fandtes længe, men typisk i form af en stationcar, som medlemmerne af en delbilsklub bruger til en tur i Ikea eller i sommerhuset. Bilen skal forhåndsreserveres og leveres tilbage samme sted.

Free flow

Car2go er af en helt anden type. ”Free flow” kaldes det i fagsprog og dækker over, at bilerne står spredt ud over byen. Denne type delebil kan brugerne hoppe ombord i nærmest hvor som helst og efterlade på samme på måde et vilkårligt sted inden for zonen, blot bilen holder lovligt på gaden.

Brugerne skal hverken tænke over brændstof, parkeringsafgifter eller forsikring.

135 kr. i timen

Det koster 3,50 kr. pr. minut at bruge en Car2go, dog maks. 135 kr. i timen. Der er intet abonnement, men oprettelse koster 200 kr. Hvad en evt. selvrisiko løber op i, fremgår ikke af det foreløbige materiale.

Car2go, der indgår i Daimler-koncernen, vil benytte benzindrevne Smart Fortwo af den udgående generation. Det er en topersoners bil.

Slog konkurrent på målstregen

I den blå zone kan Car2go-bilerne samles op og efterlades. Bilerne må godt køre udenfor, men takseringen ophører først, når bilen er afleveret inden for zonen.
I den blå zone kan Car2go-bilerne samles op og efterlades. Bilerne må godt køre udenfor, men takseringen ophører først, når bilen er afleveret inden for zonen.
Car2go har haft særdeles travlt med at få søsat sit projekt i København – formentlig for at komme et konkurrerende firma i forkøbet. Et samarbejde mellem Eon og Arriva har tænkt sig i oktober at lancere sit delebilskoncept med eldrevne biler.

Da Motor bragte nyheden om Car2Go og Eon/Arriva 28. august, ville Car2Go kun gå så langt som at sige, at man ”seriøst overvejede København”, selv om en ”location manager” havde været ansat i flere måneder, og de 200 specialudrustede biler allerede var på vej til Danmark.

SE OGSÅ: Snup en bil på gadehjørnet

17. september er der officiel præsentation af Car2go, og fra samme dag er systemet angivet klar til brugerne med 200 biler.

Parkering bliver dyr for Car2go

Car2Go’s hastværk betyder formentlig, at parkeringen i første omgang kan blive en kostbar affære for firmaet. Der findes indtil videre ingen særaftale med Københavns Kommune, så det koster 30 kr. i timen, så længe en Smart holder ved kantsten i Københavns centrum.

Parkeringen er ifølge Motors oplysninger løst rent praktisk ved, at der sidder en chip og et parkeringsmodul fra Easy Park i bilerne. Så snart bilen parkeres på offentlig vej, sørger Easy Park-systemet automatisk for, at der betales for parkeringen.

Som supplement har Car2go indgået aftale med Q-Park om, at bilerne kan holde på nogle Q-park parkeringspladser.
Den zone, hvor bilerne kan samles op og afleveres, dækker Frederiksberg og næsten hele Københavns Kommune. Det betyder omvendt, at bilerne f.eks. ikke kan afleveres eller hentes i lufthavnen.

Har opgivet Storbritannien

Car2go, der har været i gang siden 2008, har 11.000 biler i 26 europæiske og nordamerikanske byer, ifølge firmaet selv med god succes. Dog har Car2go netop trukket sig fra Storbritannien, hvor firmaet havde delebiler i Birmingham og tre bydele i London.

Andre lignende ordninger er BMWs og Sixts Drive Now og amerikanske Zip Car. Volkswagen forsøger sig i Hannover med Quicar.