Unik bro binder Odense sammen

Ringvejen rundt om Odense er nu fuldført, efter at den markante Odins Bro er taget i brug.

Trafik

Odins Bro krydser Odense Kanal og indgår i en 3,5 km lang, ny vejforbindelse. Det er Otterupvej øverst i billedet.
Odins Bro krydser Odense Kanal og indgår i en 3,5 km lang, ny vejforbindelse. Det er Otterupvej øverst i billedet.
I over 40 år har odenseanerne drømt om og planlagt en bro over Odense Kanal. Nu står den klar.

Med indvielsen af Odins Bro og den tilhørende, 3,5 km lange vejforbindelse er Danmarks tredjestørste by kommet til at hænge trafikalt sammen og infrastrukturen har fået et gevaldigt løft.

Odins Bro og hele Kanalforbindelsen lukker nemlig hullet i Ring 2, som dermed kommer til at leve op til sit navn.

25.000 biler i døgnet

Betydningen af den nye bro og vej, der går fra indfaldsvejen Otterupvej i vest til Kertemindevej i øst, ses bl.a. af, at den hurtigt ventes at blive brugt af 25.000 biler i døgnet.

Kanalforbindelsen (med sort) fuldender Ring 2 (med rødt) rundt om Odense.
Kanalforbindelsen (med sort) fuldender Ring 2 (med rødt) rundt om Odense.
Bl.a. bliver det nemmere for bilister, der kommer fra Nordvestfyn at køre til motorvejen mod Svendborg og Nyborg, idet de nu kan køre nord om byen mod øst.

Drømt i 40 år

- I over 40 år har Odense drømt om en kanalforbindelse. Jeg er stolt over, at kunne være med til at indvie et så vigtigt element, som broen er i forhold til at sikre optimal tilgængelighed i vores by fremover, sagde by- og kulturrådmand Jane Jegind, der sammen med Odenses borgmester Anker Boye stod for den officielle indvielse.

Der var fuldt hus på broen ved den officielle indvielse. Bl.a. var der et 200 meter langt kagebord.
Der var fuldt hus på broen ved den officielle indvielse. Bl.a. var der et 200 meter langt kagebord.

Dobbelt svingbro

Den markante bro hen over Odense Kanal, der er designet og projekteret af ISC Rådgivende Ingeniører fra København, er en dobbelt svingbro.

Det er en atypisk brotype, som der kun findes to af i Danmark. Foruden Odins bro gælder det Svingbroen, der fører rute 22 over Næstved Kanal vest for Næstved. Broen, der indgår i byens omfartsvej, stod færdig i 1997.

Odins Bro vejer ca. 5.000 ton, og den anses for Europas længste svingbro.

Broen har fire spor i hver retning foruden cykel- og gangsti.
Broen har fire spor i hver retning foruden cykel- og gangsti.
Hver halvdel af de store brofag drejer 90 grader, så brobanerne står på langs af kanalen, når større skibe skal passere.

Åbner fire-seks gange dagligt

Broen ventes at skulle åbne fire-seks gange om dagen, mest i sommerhalvåret. Kun i helt særlige tilfælde må broen åbnes i myldretiderne.

Kanalforbindelsen har haft et budget på 538 mio. kr.

Den karakteristiske bro består af to halvdele, der kan åbne ved at dreje 90 grader.
Den karakteristiske bro består af to halvdele, der kan åbne ved at dreje 90 grader.
Broen og vejen er en del af en storstilet plan til 26. mia. kr., der med byomdannelse skal få Odense til at ”gå fra stor dansk by til dansk storby”.

Gennemfartsvej lukkes nu

Med indvielsen af Odins Bro er der basis for byens plan om at lukke den firesporede Thomas B. Thriges Gade, der skærer centrum midt over. Det sker 28. juni.

 

 

Sammen med broen er der anlagt en firesporet højhastighedscykelsti, der dog her skal deles med fodgængere.
Sammen med broen er der anlagt en firesporet højhastighedscykelsti, der dog her skal deles med fodgængere.

 

 

 

 

 

Odins Bro vil blive åbnet fire-seks gange dagligt. Det er Danmarks kun anden svingbro.
Odins Bro vil blive åbnet fire-seks gange dagligt. Det er Danmarks kun anden svingbro.