Nu har Prius fået en familie

Toyotas Prius-hybrid er vokset til en hel, lille familie med tre medlemmer. De nye er en syvpersoners og en, der også kan oplades fra nettet. Dansk import er muligt, men ikke besluttet.

Toyota Prius er snart klar til salg som opladningshybrid.
Nyt om biler

Toyota Prius har fået vokseværk. Verdens mest sælgende hybridbil er nu vokset til en lille familie, der tilmed nu er immigreret til Europa med første stop Frankfurt-bilshowet.

Prius+ er 16 cm længere end den almindelige Prius og er noget højere.
Prius+ er 16 cm længere end den almindelige Prius og er noget højere.
Ud over den kendte model, der samtidig får en lille ansigtsløftning, lanceres nu en Prius+. Det er en syvpersoners multibil en smule større end Toyota Verso. De to MPV-modeller har åbenbart intet med hinanden at gøre.

Første hybrid-MPV

Toyota betegner Prius+ som verdens første syvsæders hybridbil.

I forhold til den kendte Prius hatchback er +-modellen vokset 16 cm i længden og 8 cm i akselafstanden.

Prius+ har en tredje sæderække med lidt bedre plads end i Toyota Verso. Men ikke meget.
Prius+ har en tredje sæderække med lidt bedre plads end i Toyota Verso. Men ikke meget.
Det har givet rimelig plads til syv voksne, omend tredje række bestemt ikke er til længere tids ophold. Kunderne kan også vælge at glemme alt om de to ekstra sæder og betragte Prius+ som en rummelig stationcar.

Ny batteri-type

Hybridteknik og motor er identisk med den almindelige Prius'. Dog er det normale nikkel-metal-hydrid-batteri skiftet ud med det dyrere og mere kompakte litium-ion-batteri. Det er sket for at skaffe plads til tredje række. Litium-batteriet ligger i stedet i midterkonsollen mellem fører og passager.

Prius+ har en benzinøkonomi på 23,3 km pr. liter svarende til et CO2-tal på 99 gram.

Oplades fra elnettet

Toyota Danmarks pressechef Anders Tystrup håber, at Prius Plug-In kan købes i Danmark til sommer, men afgiftssystemet gør den særdeles dyr.
Toyota Danmarks pressechef Anders Tystrup håber, at Prius Plug-In kan købes i Danmark til sommer, men afgiftssystemet gør den særdeles dyr.
Det andet nye medlem af familien er Prius Plug-In. Her er nyheden i princippet, at batteriet er gjort markant større (og ændret til litium-ion-typen), samt at batteriet kan oplades fra stikkontakten. Dermed er Prius Plug-In tæt på at være en en elbil.

Rækkevidden på strøm alene er angivet til 23 km – en anelse mere end de 20 km, forsøgsbilerne har haft.

47,6 km pr. liter

De officielle forbrugstal for opladningshybriden kendes også, og de ser imponerende ud: 47.6 km pr. liter og et CO2-tal på 49 gram pr. km. De ekstreme tal er en konsekvens af den besluttede europæiske testmetode. Halvdelen af testen gennemføres på strøm, så benzinmotorens egentlige udledning bliver på den måde ca. halveret på typegodkendelsen.

Reelt skal der så tillægges CO2-udslippet fra elproduktionen, men i typegodkendelser tæller kun det, der kommer ud af udstødningsrøret.

2,1 liter pr. 100 km svarende til knap 48 km pr. liter er Prius Plug-Ins officielle forbrugstal.
2,1 liter pr. 100 km svarende til knap 48 km pr. liter er Prius Plug-Ins officielle forbrugstal.
De 49 gram er vigtigt, for det vil i nogle lande, bl.a. Sverige, udløse et større tilskud eller fradrag.

Stor skatterabat, men tårnhøj pris

I Danmark giver den flotte benzinøkonomi et nedslag i registreringsafgiften på hele 126.400 kr. Men da der forinden er beregnet 180 procent registreringsafgift af bilens høje grundpris, bliver Prius Plug-In alligevel kostbar i Danmark.

Den danske Toyota-importør har ifølge pressechef Anders Tystrup derfor heller ikke besluttet, om Prius Plug-In skal sælges i Danmark.

Måske som taxa

Det samme gælder Prius+. Her ser Toyota et muligt marked i taxabranchen, hvor Prius+ kan være en fempersoners med god bagageplads. Gulpladesalg kan også være en mulighed.

Hvis de to nye Prius'er kommer til Danmark, bliver det hen over sommeren 2012.