Fine forhold imellem Langeland og Lolland

Trafikken på tværs af Syddanmark får bedre forhold, når færgekapaciteten mellem Langeland og Lolland næsten tredobles i løbet af foråret. Dermed fjernes en flaskehals mellem Odense og Rødbyhavn.

Færgen Lolland er næsten klar til at sejle mellem Spodsbjerg på Langeland og Tårs på Lolland.
Trafik

Den nye færge virker enorm i forhold til den gamle. Den kan da også medtage næsten tre gange så mange biler. Og i modsætning til de gamle sejler de nye færger lige godt i begge retninger.
Den nye færge virker enorm i forhold til den gamle. Den kan da også medtage næsten tre gange så mange biler. Og i modsætning til de gamle sejler de nye færger lige godt i begge retninger.
Det er slut med at bestille plads, hvis man vil have sin bil med færgerne Spodsbjerg-Tårs. Og slut med slet ikke at kunne komme med.

Så stort var løftet, da rederiet Færgen døbte den første af sine to nye færger, der skal skabe større kapacitet og bedre komfort på rute 9 mellem Langeland og Lolland.

"Langeland" og "Lolland"

23. marts døbte transportminister Henrik Dam Kristensens kone, Bente Dam Kristensen, den første af de nye tvillingefærger. Det skete i Spodsbjerg havn på Langeland, og færgen kom til at hedde ”Lolland”. Den næste færge skal hedde ”Langeland”.

Der er seks baner til personbiler på hoveddækket og yderligere to baner på hængedækket. 122 personbiler i alt kan der være.
Der er seks baner til personbiler på hoveddækket og yderligere to baner på hængedækket. 122 personbiler i alt kan der være.
Det er første gang i næsten 30 år, at ruten over Langelandsbæltet får nye færger.

I drift 16. april

Nu skal ”Lolland” afprøves, og efter planen vil færgen begynde at sejle fast på ruten fra 16. april. Søsterfærgen indsættes i slutningen af maj.

De nye færger vil næste tredoble antallet af biler, der kan tages med pr. afgang – fra 35 til 122. Passagertallet hæves fra ca. 400 til 600.

Slut med flaskehals i ferietiden

Der bliver god plads i salonerne.
Der bliver god plads i salonerne.
Der er god brug for den ekstra kapacitet en stor del af året. Særligt lastbiltrafikken har oplevet problemer med at komme med, lige som færgerne har været en flaskehals i ferieperioderne.

- Vi forventer, at der over de næste år vil komme et trafikspring på 30-40 procent, sagde Leo Larsen, administrerende direktør for Sund & Bælt ved færgedåben.

Storebælt håber at miste kunder

Skibsfører Katja Fellman bliver en af "Lolland"s kaptajner. Hun styrer de fire "thrustere", der både driver skibet frem og styrer det, ved hjælp af to joystick. Thrusterne er et sæt af dobbelt-propeller, som drives af strøm fra dieselmaskiner.
Skibsfører Katja Fellman bliver en af "Lolland"s kaptajner. Hun styrer de fire "thrustere", der både driver skibet frem og styrer det, ved hjælp af to joystick. Thrusterne er et sæt af dobbelt-propeller, som drives af strøm fra dieselmaskiner.
Storebælt-direktøren betonede, at det er hans håb, selv om det vil tage kunder fra Storebæltsbroen. Men det er også i broselskabets interesse, at det går godt for Spodsbjerg-Tårs-færgerne, da Sund & Bælts skal give tilskud for at opretholde en færgerute både syd og nord for broen.

Sund & Bælt ejer desuden havnene på begge sider og har betalt for en udbygning af havnene, så der er plads til de nye færger.

Når Femerntunnelen er klar om otte år, vil Langelandsfærgerne blive et vigtigt bindeled mellem Odense og Femern.

Genvej til Danmarks største byggeplads

Men allerede nu kan færgerne betjene den voksende trafik af håndværkere og byggematerialer, der ventes at komme til Danmarks største byggeplads de næste otte år, nemlig Femerntunnelen.

Færgen har otte baner, hvoraf de to er på et hængedæk. Ramperne op til hængedækket er ikke særlig stejle og i øvrigt beklædt med en særlig skridsikker gummiblanding
Færgen har otte baner, hvoraf de to er på et hængedæk. Ramperne op til hængedækket er ikke særlig stejle og i øvrigt beklædt med en særlig skridsikker gummiblanding
Foruden at flaskehalsen nu forsvinder, får de rejsende meget bedre komfort ombord i de store saloner, hvor er også vil ske en opgradering af cateringen.

Antallet af afgange og sejltiderne vil være uforandret – afgang hver time i hver retning fra 5 morgen til 10 aften med 45 minutters sejltid.