Vejåbning: 130 km/t. til Sønderborg

26 km nylagt motorvej for 1,7 mia. kr. bliver nu overgivet til bilisterne. Sønderborgmotorvejen forbedrer med ét slag trafikken i Sønderjylland markant.

Den mest naturskønne del af Sønderborgmotorvejen ligger mellem rute 170 (Søgaard) og E45 (Kliplev).
Trafik

Byerne, seværdighederne, sygehusene og arbejdspladserne i Sønderjylland rykker tættere sammen, nu hvor landsdelens nye motorvej indvies.

Den 26 km lange Sønderborgmotorvej kobler Sønderborg direkte på det danske og europæiske motorvejsnet og forkorter køretiden med 12-15 minutter og gør rejsetiden mere forudsigelig.

Når det røde kryds er fjernet, er der direkte motorvej helt fra København/Hamborg til Sønderborg.
Når det røde kryds er fjernet, er der direkte motorvej helt fra København/Hamborg til Sønderborg.

Fordel for lufthavn og færgerute

Også vigtig infrastruktur som Sønderborg Lufthavn og færgeruten Bøjden-Fynshav bliver meget lettere tilgængelig for flere mennesker, da motorvejen fortsætter direkte over i Alssundbroen, der har status som motortrafikvej.

Motorvejen har fire spor med nødspor, og fartgrænsen er 130 km/t. på stort sete hele strækningen på nær ved Kliplev-krydset, hvor Sønderborgmotorvejen støder til Sønderjyske motorvej.

Motorvejsåbning uden kongerøgelse

Fra motorvejskryds Kliplev er der godt 29 km til Sønderborg centrum, heraf de 26 km ad den nye motorvej. Motorvejen har rutenummer 8.
Fra motorvejskryds Kliplev er der godt 29 km til Sønderborg centrum, heraf de 26 km ad den nye motorvej. Motorvejen har rutenummer 8.

12 minutter Sønderborg-Kliplev

Dermed kan hele strækningen tilbagelægges på 12 minutter. De 320 km fra Sønderborg til København via Lillebæltsbroen kan klares på ca. 2 timer og 45 minutter ved at følge fartgrænsen.

De ca. 200 km til Hamborg er overstået på ca. halvanden time.

Gamle veje bliver fredelige

Den nye motorvej ventes at blive benyttet af 9.000-18.000 biler i døgnet, flest mod øst i Sønderborg-enden. Det betyder, at rute 42 mod Aabenraa og rute 8 mod Kruså bliver meget fredeligere.

På den hidtidige rute 8 vil trafikken på centrale strækninger falde fra 7.300-8.100 biler i døgnet til 4.200-5.000.

Når man kommer fra Sønderborg, deler motorvejen sig i en nordlig rampe mod Kolding og en sydlig rampe mod grænsen.
Når man kommer fra Sønderborg, deler motorvejen sig i en nordlig rampe mod Kolding og en sydlig rampe mod grænsen.

Den nordligere rute 41 og dens små byer vil opleve et endnu større fald i trafikken - fra 10.100-13.800 biler i døgnet på centrale strækninger til kun 2.600-4.500. Til gengæld vil lokale bilister mellem Aabenraa og Sønderborg få trafikken på rute 170 - den helt gamle hovedvej A10 - til at stige, når de skal fra motorvejen til Aabenraa.

Ny motorvej er også dyrenes vej

Ingen rasteplads

Den nye motorvej har seks tilslutningsanlæg foruden Kliplevkrydset ved Sønderjyske Motorveje. Til gengæld er der overhovedet ingen form for rasteplads. Med 26 km er det ikke nødvendigt, mener Vejdirektoratet.

Broer uden midtersøjle karakteriserer den nye motorvej.
Broer uden midtersøjle karakteriserer den nye motorvej.

Vejen har kostet samfundet 1,7 mia. kr. Heraf har totalentreprenøren, tyske Kliplev Motorway Group, KMG, fået 1,1 mia. for det samlede entreprenørarbejde. Resten er gået til forundersøgelser, arkæologi, en temmelig dyr udbudsproces og Vejdirektoratets planlægning og styring.

Skal passe vejen de næste 26 år

Desuden får Kliplev Motorway Group løbende 400 mio. kr. over de næste 26 år for at vedligeholde vejen, heriblandt at feje og rydde sne. Det svarer til godt 15 mio. kr. årligt.

Til formålet har KMG indgået kontrakt med en lokal entreprenør, der har anskaffet to helt specielle, seks meter brede sneplove, så hele motorvejens bredde inklusive nødspor kan ryddes på én gang med to lastbiler ved siden af hinanden.