MG får frisk blod som crossover

MG er i dag et rent kinesisk mærke, men dets ejer har planer om at mærket i større stil skal gøre comeback i Europa. Det skal bl.a. ske med en ny, smart crossover.

MG Icon er sådan set kinesisk, men lader ikke europæiske livsstilbiler noget efter, når det gælder design.
Nyt om biler

Partiet over baghjulet virker noget voldsomt. Taget er i en anden farve end resten af karrosseriet - en typisk britisk foreteelse. Muligvis havde det endda indbygget lys på Beijing-udstillingen.
Partiet over baghjulet virker noget voldsomt. Taget er i en anden farve end resten af karrosseriet - en typisk britisk foreteelse. Muligvis havde det endda indbygget lys på Beijing-udstillingen.
Det ligner ikke en kinesisk bil. Og det er det heller ikke helt.

Denne frække konceptbil kaldet MG Icon er skabt i et samarbejde mellem Shanghai Automotives designafdelinger i Shanghai, Kina og Longbridge, England under ledelse af designchef Tony Williams-Kenny - og han er brite.

Shanghai Automotive, SAIC, ejer MG-mærket og købte det meste af værktøjer, teknologier og ingeniører, da Rover gik bankerot. Den kinesiske bilgigant sælger selv-konstruerede Rover-modeller under det hjemmelavede Roewe-navn samt under MG-navnet, der ofte skrives helt ud: Morris Garages.

Konkurrent til Nissan Juke

Icon er en SUV eller crossover og stiler mod at kapre kunder i en lille SUV-klasse, der knap nok findes endnu. Nissan Juke og Opel Mokka er to sjældne eksempler.

Bagruden har klare stiltræk till klassiske MG-modeller.
Bagruden har klare stiltræk till klassiske MG-modeller.
MGs Icon er nok en futuristisk og ungdommelig vision, men konceptet låner ifølge producenten elementer fra både MGA and MGB GT.

Det er meningen, at bilen skal gå i produktion i 2014 i Kina og måske også i England, hvor SAIC har en beskeden produktion af MG6 (Rover 75), der sælges lokalt og snart bliver eksporteret til andre europæiske lande.

Får Opel-motor

Den nye crossover får som en interessant detalje en ny 1,4 liters turbomotor, som SAIC og General Motors er ved at udvikle i fællesskab.

Motoren vil formentlig dukke op første gang i Opels livsstil-minibil ”Junior”, der præsenteres senere i år.