BMWs choknyhed: forhjulstræk

Konceptbilen Active Tourer varsler en helt ny kompakt BMW med el-benzinmotor, MPV-egenskaber og – for første gang nogensinde – med f-o-r-h-j-u-l-s-t-r-æ-k.

BMWs banebrydende konceptbil, Active Tourer.
Nyt om biler

Det er en banebrydende bil, som BMW stiller op i centrum af sin store stand på Paris-udstillingen, der åbner sidst i september.

Der er ikke meget MPV-pjat eller hippie-grønt over fronten på BMWs nye miljøbil, der optræder i sædvanlig - godt og vel? - myndig BMW-stil.
Der er ikke meget MPV-pjat eller hippie-grønt over fronten på BMWs nye miljøbil, der optræder i sædvanlig - godt og vel? - myndig BMW-stil.
For BMW-puritanere er Concept Active Tourer nok ikke kun banebrydende. Den er chokerende. Konceptbilen, som med sikkerhed bliver til en produktionsbil, har nemlig forhjulstræk. Ifølge BMW selv er det første gang i mærkets historie.

Active Tourer er også en miljøbil og endnu et eksempel på, at det sydtyske mærke med køredynamik som adelsmærke på rekordtid har omstillet sig til at være et af verdens mest grønne bilmærker.

Opladningshybrid: 30 km på strøm

BMWs konceptbil er en opladningshybrid, hvor en nyudviklet trecylindret benzinmotor på 1,5 liter arbejder sammen med en elmotor, der får sin energi fra et mellemstort litium-batteri. Ca. 30 km kan bilen køre på strøm fra stikkontakten.

Active Tourer vises med en elledning sat til agterpartiet. Bilen er en opladningshybrid, der kan køre 30 km på strøm.
Active Tourer vises med en elledning sat til agterpartiet. Bilen er en opladningshybrid, der kan køre 30 km på strøm.
Ydelsen fra hver af de to motorer opgives ikke, men deres samlede effekt til hjulene er 190 hestekræfter. De officielle tal: 40 km pr. liter, 60 gram CO2 pr. km, 0-100 km/t. på otte sekunder og en topfart på 200 km/t.

Afsløring: alligevel baghjulstræk

Stod der virkelig forhjulstræk i overskriften? Faktisk er Active Tourer firehjulstrukket. Eller skiftevis for- og baghjulstrukket.

For mens benzinmotoren er tværstillet og trækker på forhjulene, er elmotoren anbragt ved bagakslen, som den også trækker på. Opbygningen minder dermed meget om Volvos V60 Plugin.

Active Tourer er en høj, femdørs bil.
Active Tourer er en høj, femdørs bil.

Så ved bykørsel og de første 30 km i det hele taget er Active Tourer således baghjulstrukket, mens den er forhjulstrukket ude på de længere ture på autobahn og firehjulstrukket i særlige dynamiske situationer: ved hurtig kurvekørsel og kraftige accelerationer.

1-serie får også forhjulstræk

Den nye forhjulstrukne platform kommer til at spille en vigtig rolle for BMWs fremtid. Hele ni modeller skal bygges på den. Ud over konceptbilen gælder det også den næste 1-serie, som altså skifter til forhjulstræk. Og måske er det sådan, at konceptbilen er en 1-serie GT?

Desuden skal platformen bruges til næste generation Mini, hvoraf den første lanceres i 2013.  

Mini-MPV

Kabinen i konceptbilen er nok futuristisk, men også ganske realistisk. Det er en bil, der går i produktion.
Kabinen i konceptbilen er nok futuristisk, men også ganske realistisk. Det er en bil, der går i produktion.
Foruden at blive ladet op fra stikkontakten kan batteriet få strøm, når bilen bremser – det gælder både fra elmotoren bag – hvilket er meget naturligt – og fra forakslen.

Active Tourer er også banebrydende ved at være en slags mini-MPV, selv om BMW før har betrådt den praktiske, femdørs rute med bl.a. 5-serie GT. Konceptbilen er femdørs og er ganske høj, 1,56 meter. Det er 14 cm højere end 1-serien.

Bagsædet er af splittypen og kan deles i forholdet 40:20:40.

Større end 1-serien

Konceptbilen har både en tynd, elegant skærm øverst på midterkonsollen og en ny type headup-display ved forruden.
Konceptbilen har både en tynd, elegant skærm øverst på midterkonsollen og en ny type headup-display ved forruden.
Med en længde på 4,35 meter er konceptbilen 11 cm længere end 1-serien og 62 cm længere end den almindelige Mini. Bredden er 1,83 m, hele 8 cm mere end 1-serien. Akselafstanden er 2,67 meter, én cm mere end 1-serien.

Den nye model er altså ikke mindre end 1-serien, men en del større og formentlig markant mere rummelig i kraft af højden og den tværliggende motor og forhjulstræk.

Sammenlignelig med Mercedes-Benz B-klasse

Samtidig kan den nye BMW i størelse og koncept betragtes som en direkte konkurrent til Mercedes-Benz B-klasse. Det er også tænkeligt, at BMWs kompaktmodel kommer i versioner uden elmotor.

Hvornår konceptbilen omsættes til en produktionsmodel, og hvordan den skal navngives, giver BMW indtil videre ingen indikation af. Nu skal chokket lige foretage sig.

 

Se også: 3 cylindre gør BMW grøn og stærk