Københavns bycykelsystem har længe været forældet. Systemet var verdens første af sin slags og havde til formål at servicere byens besøgende og promovere København som en cykelby. Cyklerne er tilgængelige i indre by, men kvaliteten og komforten er til at overse og mobiliteten ringe, idet de ikke må tages med ud af Københavns centrum. De forhold har betydet, at cyklerne ikke har været attraktive for Københavns egne borgere og for pendlere, men at de derfor mest af alt har været en gimmick for turister.
Siden cyklerne blev introduceret i 1995, er der sket en stor udvikling på området. Fra at være førende cykelby er København nu sakket bagud i forhold til en række andre europæiske byer, som udvikler bycykelsystemer på stribe. Det stod klart, da FDM offentliggjorde en stor europæisk undersøgelse af 40 forskellige bycykelsystemer i 18 europæiske lande. København landede på en sørgelig 30. plads, mens Aarhus klarede sig lidt bedre i testen med en 26. plads.
Test af bycykler i 40 europæiske byer
Pendlermobilitet i Aarhus
I mellemtiden har Københavns Kommune dog valgt helt at droppe cyklerne, som ellers var sendt i udbud, fordi man ikke har kunnet blive enige om at finde finansieringsmuligheder.
Omvendt har Aarhus valgt at udvikle systemet. Således har kommunen netop annonceret, at man vil lade 30 pendlercykler opstille som et supplement til de eksisterende bycykler. Pendlercyklerne bliver mere komfortable, og det bliver muligt at bestille cyklerne i forbindelse med togbilletten, så cyklen kan benyttes i forlængelse af den offentlige transport.
I en række europæiske byer indgår bycyklen ligeledes som en del af den samlede mobilitetsløsning og -planlægning. Eksempelvis har både tyske og spanske byer systemer, der er helt eller delvist integreret i det offentlige transporttilbud. Og særligt i en tid, hvor vi skal tænke nye metoder til at sikre mobilitet og fremkommelighed i byerne, efterlyser FDM større ambitioner fra hovedstaden.
Og mens vi venter på dem, glæder det os, at Aarhus nu kan vise vejen for københavnerne.
Læs også: Droppede bycykler forringer mobiliteten i København