FDM efterlyser bedre garanti ved bilkøb

I forhold til pris og forventet levetid er reklamationsret og garantier på biler for dårlige. FDM vil have politikerne til at sikre forbrugerne bedre med længere reklamationsret ved bilkøb.

Reklamationsretten på biler er for dårlig, mener FDM, der nu vil have politikerne til at sikre forbrugerne bedre
Bilist

Trods et prisskilt i forruden på flere hundredetusinder kroner må bilkøberne tage til takke med købelovens reklamationsret på to år. Mange af de højprofilerede europæiske bilmærker tilbyder tilsvarende kun to års garanti. Det er ikke godt nok, mener FDM, som nu beder politikerne sikre forbrugerne bedre med en længere reklamationsret på nye biler.

Behov for politisk handling

”Med enkelte undtagelser tilbyder de fleste bilproducenter i Danmark i dag kun to års garanti på nye biler. FDM mener imidlertid, at det er alt for lidt taget i betragtning, at bilkøb for mange hører til blandt deres største investeringer. Vi har derfor henvendt os til de forskellige forbrugerordførere på Christiansborg og opfordret dem til at sikre forbrugerne bedre vilkår, når det gælder reklamationsret på biler,” siger leder af FDMs juridiske rådgivning Per Alkestrup.

Flere sager fra FDMs rådgivning illustrerer ifølge ham behovet for en politisk indgriben på området. Eksempelvis har de senere års mange solgte dieselbiler i flere tilfælde endt med at koste bilejerne store beløb i reparationsudgifter, fordi motorerne er brudt sammen kort efter udløb af den toårige reklamationsret og garanti.

Læs også: Bilisternes rettigheder ikke gode nok

Reklamationsret som i Norge

FDM ser derfor gerne, at de danske bilejere bliver stillet lige så godt som de norske. I Norge, hvor biler koster nogenlunde det samme som i Danmark, har politikerne vurderet, at en reklamationsret for biler på fem år er passende, hvorfor garantierne er tilsvarende længere.

Samtidig opfordrer FDM bilejerne til i højere grad at se på bilens garanti inden køb. En undersøgelse fra FDMs AutoIndex har tidligere vist, at kun 15 procent af bilkøberne prioriterer en lang garanti højest ved bilkøb. Til sammenligning prioriterer 38 procent ekstra udstyr højest.

Læs også: Reklamationsret og garanti er ikke det samme

FDM: Mindst tre års garanti

Vil man som forbruger sikre sig bedst muligt, anbefaler FDM, at man som minimum går efter biler med en garanti på tre år eller 100.000 km. Har bilen kun to års garanti, kan det være en god idé tegne en service- og reparationsaftale, hvor man mod abonnement er sikret service af bilen efter en fast serviceplan.

”Garantiens længde fortæller noget om producentens tillid til sit eget produkt, og er et parameter, man som bilkøber ikke bør overse. Også selvom man bør kunne forvente, at en ny bil ikke har væsentlige fejl inden for de første tre-fire år. Alligevel får vi i vores rådgivning ofte henvendelser fra folk, som står med store værkstedsregninger for defekte motorer eller anden nedbrud, kort efter at bilens garanti er udløbet. Det mener vi ikke kan være rimeligt, og det bør være en opgave for politikerne at sikre forbrugerne bedre,” siger Per Alkestrup.