Det er sjældent, at en bilfabrik tør producere en så ultimativ (læs: dyr) sportsvogn, som Alfa Romeo nu gør. Den kompakte sportsvogn 4C, som Alfa Romeo præsenterer på Genève-udstillingen i marts, er helt tro mod den overraskende konceptbil, Alfa Romeo viste for to år siden.
![Alfa Romeo 4C har dramatisk design og det afspejler bl.a., at bilen har centerrmotor og baghjulstræk.](/sites/default/files/d6images/alfa-romeo-4c-2013-bag.jpg)
Knap fire meter kort
Med til at give det kraftfulde design er de usædvanlige dimensioner. Bilen er under fire meter lang, to meter bred, måler 1,18 meter i højden og har en akselafstand på under 2,4 meter.
Den lille superbil har centermotor, baghjulstræk og to sæder præsenteres. Chassis’et er af kulfiber, og forholdet mellem vægt og ydelse er i fuldblodsklassen: Hver ”hest” skal slæbe mindre end fire kg.
![Alfa Romeo 4C er en anelse kortere end Fiat Punto og har også kortere akselafstand. Men 4C er voldsom bred; ca. to meter.](/sites/default/files/d6images/alfa-romeo-4c-oppe.jpg)
Motoren er på 1.750 kubikcentimeter og har direkte indsprøjtning og turbolader, men Alfa Romeo oplyser indtil videre ikke noget om ydelsen. Kræfterne overføres til baghjulene via en TCT dobbeltkoblings-gearkasse.
Entrébillet til USA
Den lille sportsvogn, der bygger videre på Alfa Romeos erfaringer fra den større 8C Competizione, skal fremstilles på Maseratis fabrik i Modena, Italien.
Alfa Romeo 4C kommer til Danmark sidst på året til en indtil videre ukendt pris.
![4C konceptbilen der blev vist på Genève-udstillingen for to år siden.](/sites/default/files/d6images/afa-romeo-4c-front.jpg)