Dækproducenterne må have haft den ofte regnfulde danske sommer i tankerne i forbindelse med årets kollektion af sommerdæk. Det viser den test, som FDM har udført i samarbejde med en række europæiske bilklubber.
”Hvor vægten tidligere har ligget på slidstyrke og mere sportslige egenskaber, er det tydeligt at se, at dækproducenterne i dag har fokus på dækkenes egenskaber på våd vej. Det gør dem ikke bare ideelle til den ofte våde danske sommer, men det betyder også, at man kan tale om egentlige regnvejrsdæk,” siger FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.
Ny mærkeordning bag ændret fokus
Ifølge FDM er det i høj grad det nye EU-krav til mærkning af dæk, der har fået producenterne til at ændre fokus. Mærket, som man kender fra eksempelvis hårde hvidevarer, angiver på en skala dækkets vejgreb på våd vej og rullemodstand. Det sidste har indflydelse på bilens brændstofforbrug og har fået producenterne til at arbejde meget mere intensivt med at skabe så ’grønne’ dæk som muligt, uden at det sker på bekostning af vejgrebet.
FDM påpeger dog, at dæks egenskaber er mere nuancerede, end det fremgår af EU-mærket. Derfor råder FDM bilejerne til at bruge FDMs dæktest til at finde de dæk, der passer bedst til både ens bil og økonomi.
Premium-producenterne bedst - igen
I alt 36 dæk er her testet i størrelserne 15 tommer (185/60) og 17 tommer (225/45). Som i tidligere test slipper premium-producenterne bedst fra årets sommerdæktest, ligesom man i testens tunge ende også denne gang finder en række dæk fra den såkaldte discount-gruppe, som klarer sig så ringe, at de slet ikke burde være på markedet. Af samme årsag fraråder FDM også køb.
”Det er dog ikke nødvendigvis testvinderne, FDM peger på som bedste køb. Testens bedste dæk er de mest avancerede og ofte også de dyreste, som man får mest ud af, hvis man har en ny bil. Har man derimod en otte-ti år gammel bil og et begrænset kørselsbehov, kan det være en udmærket løsning at vælge et billigere dæk fra midtergruppen,” siger Søren W. Rasmussen.
Bestil tid til hjulskifte ved FDM