Ræverøde vognbunde har i mange år været et sjældent syn på VW-værkstederne. Rustbeskyttelsen fra fabrikken har holdt det meste stangen, hvorfor importøren var kategorisk afvisende over for supplerende rustbeskyttelse. Det er desværre fortid nu for VW-ejerne.
Som du kan se på billedet ovenfor, har især Touran-modellen været hårdt ramt af rustproblemer. Og rustproblemerne rammer så bredt, at VW nu følger FDMs anbefaling og siger, at alle biler har brug for rustbeskyttelse i Danmark.
Læs om, hvorfor bilen skal rustbeskyttes
– Vi har ændret holdning til rustbeskyttelse, og det er ikke kun for Touran-modellen, det gælder også på vores andre modeller, siger garantichef Niels Andersen fra Volkswagen.
Volkswagen har dog tre anbefalinger for rustbeskyttelse: brug et voksbaseret produkt, undlad at bore i karrosseriet (da der kan opstå korrosion), og behandlingen bør kun omfatte et slidlag i undervognen samt i tilgængelige hulrum og bag plastafskærmninger.
Læs mere om FDMs holdning til rustbeskyttelse
FDM efter VW
– Det er glædeligt, at VW nu har en mere realistisk holdning til rustbeskyttelse, siger chef for teknisk rådgivning i FDM Jørgen Jørgensen.
– Her i FDM anbefaler vi, at der bores de nødvendige huller i karrosseriet for at skaffe sig adgang til utilgængelige hulrum. De eventuelle rustskader ved borehullerne er rustbeskytterens ansvar og ikke bilimportørens, siger han.
Man skal også lægge mærke til, at VW kun anbefaler voksbaserede produkter. De fleste rustbeskyttelsesmidler indeholder både voks og olie, men det er ikke dem, VW fraråder brugen af. Det er udelukkende rustbeskyttelsesmidler baseret alene på olie.
Forhandlere vildleder
Denne kovending inden for rustbeskyttelse har endnu ikke nået hele vejen ud i forhandlernetværket, og FDM Rådgivning modtager fortsat opkald fra VW-ejere, hvor forhandlerne fraråder supplerende rustbeskyttelse af VW’s biler. Det er vildledende for forbrugeren, især når importøren nu anbefaler rustbeskyttelse.
FDM anbefaler, at man giver nye biler rustbeskyttelse så hurtigt som muligt, og herefter hvert andet år får kontrolleret behandlingen for at se, om bilen trænger til en supplerende behandling. Man kan ikke sige, at bilerne skal have en supplerende behandling eksempelvis hvert andet år, da behovet er individuelt afhængigt af den enkelte bilists kørselsmønster.
Danskernes favoritbiler skal rustbeskyttes - læs mere
Vær opmærksom på, at du som FDM medlem kan få 15 procent rabat på undervognsbehandling. Læs mere om rabatten