Peugeot 308 afløses af Peugeot 308

Afløseren for Peugeot 308 hedder ikke 309 – men 308. Mellemklassebilen er den første med Peugeots nye navnepolitik: at modelnummeret ikke længere skifter ved generationsskift. Særlige kendetegn: cockpit-design, 140 kg vægttab og ned til 85 gram CO2/km.

Den nye Peugeot 308 er en anelse kortere end den gamle.
Nyt om biler

Peugeot 308 er død. Peugeot 308 leve!

Designstilen er meget ren og helt anderledes end forgængeren, der af konkurrenter blev betegnet som en karikatur inden faceliftet.
Designstilen er meget ren og helt anderledes end forgængeren, der af konkurrenter blev betegnet som en karikatur inden faceliftet.
Det franske mærke lancerer en fuldstændig ny mellemklassemodel, og selv om fornyelsen er mere gennemgribende end normalt, beholder bilen sin forgængers navn, 308.

Ellers skulle den have heddet 309 – et modelnavn der tidligere har været brugt i 1986-1993 på en Talbot-udviklet bil.

Altid 8 til sidst

Det er et år siden, at Peugeot besluttede, at man fremover vil holde fast i modelbetegnelsen fra generation til generation, så bilerne fremover hedder noget med X08 eller X008. Samtidig indførte Peugeot X01-betegnelsen til lavprismodeller til udviklingslande.

Den nye Peugeot 308 er en femdørs hatchback - i denne vinkel kunne den lede tankerne hen på BMW 1-serie.
Den nye Peugeot 308 er en femdørs hatchback - i denne vinkel kunne den lede tankerne hen på BMW 1-serie.
Den nye 308 er bygget på Peugeot-Citroën-koncernens helt nye platform kaldet EMP2. Her er lav vægt tænkt ind fra begyndelsen, og den nye 308 opgives til at være ”op til” 140 kg lettere end forgængeren.

Kortere og lavere end gamle Peugeot 308

Den nye femdørs hatchback er to cm kortere end forgængeren, 4,25 meter, og er fire cm lavere – nu 1,46 meter. Hvad der evt. er sket med akselafstanden, siger Peugeot ikke noget om.

Bagagerummet er vokset fra 350 til 470 liter.

Rent design - særpræget førerplads

Usædvanlig førerplads. Som i 208 ser man hovedinstrumenterne hen over rattet. Det giver den fordel, at rattet kan gøres lille og sportsligt.
Usædvanlig førerplads. Som i 208 ser man hovedinstrumenterne hen over rattet. Det giver den fordel, at rattet kan gøres lille og sportsligt.
Det udvendige design beskriver Peugeot selv som en ”elegant og atletisk positur”, og designet er i hvert fald blevet meget rent og elegant – i skarp kontrast til den mere rodede forgænger, men i stil med den større 508 og den mindre 208.

I kabinen er det bemærkelsesværdigt, at Peugeot fortsætter førerindretningen fra 208. Det kaldes nu ”Peugeot i-cockpit”, og skiller sig især ud ved, at det lille rat sidder forholdsvist lavt, og føreren ser på hovedinstrumenterne hen over rattet og ikke igennem det.

31 km pr. liter

Motorprogrammet får vi ikke noget at vide om endnu, ud over at den mest sparsommelige (diesel-)version får et CO2-tal på mindre end 85 gram pr. km. Det kan oversættes til mindst (ca.) 31,5 km pr. liter.

Den nye Peugeot 308 lanceres til efteråret.
 

Læs også: Peugeots nye numre