Peugeot 308 er død. Peugeot 308 leve!

Ellers skulle den have heddet 309 – et modelnavn der tidligere har været brugt i 1986-1993 på en Talbot-udviklet bil.
Altid 8 til sidst
Det er et år siden, at Peugeot besluttede, at man fremover vil holde fast i modelbetegnelsen fra generation til generation, så bilerne fremover hedder noget med X08 eller X008. Samtidig indførte Peugeot X01-betegnelsen til lavprismodeller til udviklingslande.

Kortere og lavere end gamle Peugeot 308
Den nye femdørs hatchback er to cm kortere end forgængeren, 4,25 meter, og er fire cm lavere – nu 1,46 meter. Hvad der evt. er sket med akselafstanden, siger Peugeot ikke noget om.
Bagagerummet er vokset fra 350 til 470 liter.
Rent design - særpræget førerplads

I kabinen er det bemærkelsesværdigt, at Peugeot fortsætter førerindretningen fra 208. Det kaldes nu ”Peugeot i-cockpit”, og skiller sig især ud ved, at det lille rat sidder forholdsvist lavt, og føreren ser på hovedinstrumenterne hen over rattet og ikke igennem det.
31 km pr. liter
Motorprogrammet får vi ikke noget at vide om endnu, ud over at den mest sparsommelige (diesel-)version får et CO2-tal på mindre end 85 gram pr. km. Det kan oversættes til mindst (ca.) 31,5 km pr. liter.
Den nye Peugeot 308 lanceres til efteråret.