Selv om Renault nu satser meget på sin mellemstore SUV, Kadjar, opgiver mærket ikke MPV-klassen, som Renault i store træk opfandt med Espace og Scénic.
Det fastslog Renaults koncernchef Carlos Ghosn, da han præsenterede den nye Kadjar i Paris.
Renault lod den lidet succesfulde Modus i miniklassen udgå til fordel for Captur, som nu er blevet den mest solgte i Europa i sin klasse.Både MPV og SUV
Men Scénic bliver ikke ofret på bekostning af Kadjar. En ny Scénic i kort og lang udgave og med samme teknik som Kadjar kommer næste år.
SE OGSÅ: SUV er også sagen for Renault
Samtidig vil Renault også blande sig mere seriøst i den større SUV-klasse. En stor SUV som afløser for den koreanske fiasko, Koleos, er på vej, bekræftede Carlos Ghosn uden at sige hvornår.
Kæmpe SUV og pickup
Bilen, som bliver større end dagens Koleos, er formentlig klar i sidste halvdel af 2016 eller i 2017. Desuden vil Renault overraskende lancere en pickup sidst i 2015. Om bilen skal sælges i Vesteuropa er dog tvivlsomt.
Modeloffensiven fra Renault omfatter også en ny Espace til foråret, Mégane hatchback til efteråret, en afløser for Laguna tidligt i 2016 og en Mégane stationcar lidt senere i 2016.
Vil være større i Danmark
De mange nye modeller skal være med til at løfte salget i Danmark betragteligt. Den danske Renault-importør vil – som så mange andre mærker – vokse. Hos Renault er målet meget konkret: Markedsandelen for Renault og Dacia tilsammen skal inkl. varevogne helt op på 8,4 procent i år, siger informationschef Søren Hyltoft Thomsen.I 2014 var andelen rekordhøj for de to mærker med 7,8 procent. Da den nuværende fabriksejede importør kom til i 2008, havde Renault kun 2,6 procent af det danske marked.
Genstart af Twingo
Væksten i år skal bl.a. komme ved at få gang i salget af den nye Twingo, som indtil videre har været en fuser.
SE OGSÅ: Baghjulstrækker skal bringe Renault i front
Salget skal op på 200 styks om måneden. Konkret, hvordan det skal ske, siger Renault ikke noget om, men i denne klasse er der næsten kun ét middel: lavere pris eller anden økonomisk lokkemad.
Desuden skal det øgede salg og den større markedsandel komme fra lanceringen af Kadjar, der er en helt ny model for Renault, øget salg af Dacia, der nu har fuldt modelprogram samt øget salg af varebiler, hvor både Trafic og Master netop er fornyet. Også elbilerne, primært i form af Zoe, skal der mere fut i i 2015.
SE OGSÅ: 2015-nyhederne: Renault