En ny bilfabrik i Vesteuropa er en absolut sjældenhed. Der er overkapacitet, så der lukkes ofte fabrikker i den højtlønnede del af Europa.
Men nu er Volvo gået mod strømmen og har indviet en ny fabrik ved Torslanda-hjemmebasen i Gøteborg. Det skete på 50-årsdagen for den førstefabrik i Torslanda, der ligger på øen Hissingen nord for Gøteborgs centrum.
Der er ganske vist ikke tale om en komplet og selvstændig fabrik, men et nyt anlæg ved siden af det eksisterende. Med den nye fabrik øges kapaciteten i Gøteborg fra 200.000 til 300.000 biler årligt.
Ny fabrik til ny bil: XC90
Det nyindviede anlæg skal i første omgang producere den helt nye XC90, som går i serieproduktion sidst på året.
Volvo benytter også anledningen til at indføre nye arbejdsprocesser blandt de ansatte. De skal ganske vist arbejde tæt sammen med 300 robotter, men det er færre end normalt.
Den nye fabrik bliver altså mindre automatiseret. I stedet indføres der nye metoder til, hvordan mennesker og robotter skal arbejde sammen. Det indebærer bl.a. at medarbejderne skal arbejde i mindre hold på fem-otte personer i stedet for 15 på den gamle fabrik.
Alle gruppemedlemmer skal være i stand til at finde fejl, udføre ændringer og stå for vedligehold. Denne mere fleksible produktionsproces skulle reducere antal produktionsstop og dermed øge effektiviteten.
Også to nye fabrikker i Kina
Færre robotter betyder mindre investering, og at fabriksarealet kan udnyttes bedre, siger Volvo.
Det nye anlæg en vigtig del af Volvo Cars planer om at øge salget fra nu godt 400.000 biler årligt til 800.000. Foruden Torslanda har Volvo en stor fabrik i Gent, Belgien og en helt ny i Chengdu, Kina. Yderligere en fabrik i Kina er på tegnebrættet.
LÆS OGSÅ: Volvo går op i gear i Kina